XXL omnikanal bilde

XXL – 20% av alle søkeklikk resulterte i butikkbesøk

Sportskjeden XXL hadde en mistanke om at de undervurderte effekten av sine søkeannonser ved kun å se på omsetningen i nettbutikken og og ikke tok med antall kunder som besøkte de fysiske butikkene.

Kundene bruker i stor grad nettet for å søke etter informasjon, men handler der det passer best for dem enten det er på nett eller i den fysiske butikken. 

Ny teknologi fra Google gjør det nå mulig å måle antallet som har klikket på en søkeannonse og antallet som fysisk besøker en butikk. Her er hva XXL fant: 

Selv om dette gjaldt søkeannonser gjelder den samme nett-til-butikk effekten også for alle besøk på lokale butikkers nettsider.

 Digital lokal markedsføring og en nettbutikk med varesortiment er en viktig driver av kunder til de fysiske butikkene. Andelen online til offline vil bare vil øke fremover etterhvert som butikkene blir flinkere til å få varene sine på nett og oppdatere nettsidene. 

Les hele undersøkelsen her: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/insights-inspiration/cased-studies/xxl-uses-google-store-visits-drive-new-omnichannel-approach/

Retailhub - Utstillingsvindu

Motta oppdateringer fra Retailhub

I våre nyhetsbrev vil du få produktoppdateringer og tips om netthandel og digital markedsføring tilpasset lokale butikkers behov.

(vi sender maksimalt to eposter per måned)