Sportskjeden XXL hadde en mistanke om at de undervurderte effekten av sine søkeannonser ved kun å se på omsetningen i nettbutikken og og ikke tok med antall kunder som besøkte de fysiske butikkene.
Kundene bruker i stor grad nettet for å søke etter informasjon, men handler der det passer best for dem enten det er på nett eller i den fysiske butikken.
Ny teknologi fra Google gjør det nå mulig å måle antallet som har klikket på en søkeannonse og antallet som fysisk besøker en butikk. Her er hva XXL fant:
- 11% av alle klikk på søkeannonser resulterte i et besøk i en fysisk XXL butikk
- Av kundene som befant seg nærmere enn 5 km fra en XXL butikk resulterte hele 20% av klikkene i et butikkbesøk
- De som besøker butikkene kjøper for større beløp enn dem som handler i nettbutikken
Selv om dette gjaldt søkeannonser gjelder den samme nett-til-butikk effekten også for alle besøk på lokale butikkers nettsider.
Digital lokal markedsføring og en nettbutikk med varesortiment er en viktig driver av kunder til de fysiske butikkene. Andelen online til offline vil bare vil øke fremover etterhvert som butikkene blir flinkere til å få varene sine på nett og oppdatere nettsidene.
Les hele undersøkelsen her: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/insights-inspiration/cased-studies/xxl-uses-google-store-visits-drive-new-omnichannel-approach/