Vibeke bruker nettbutikken som oppslagsverk i møte med kunder. I dag står hun for en av de største katalogene vi har på nett!

Vibeke, daglig leder for Vi:Ki i Florø, driver to fysiske butikker i tillegg til nettbutikk. Vi:Ki fører bestselgermerker for hele familien med fokus på mangfold. Vibeke startet et digitalt utstillingsvindu hos Retailhub, men har nå gått over til full nettbutikk og er per dags dato en av de største katalogene vi har. 

Hvorfor valgte du å gå over til full nettbutikk? Jeg hadde tenkt å starte nettbutikk veldig lenge, men etter å ha undersøkt flere ulike  alternativer fant jeg fort ut at det kostet mer enn jeg hadde råd til å legge ut. Da jeg kom i kontakt med Retailhub gikk alt veldig fort. Jeg er ikke så flink på “nettbutikk terminologi” så for meg har det vært viktig og kunne spørre om det jeg lurer på uten å føle meg dum. Retailhub forklarer alt på en veldig folkelig måte, noe som gjør at jeg forstår og lærer underveis. Det føles veldig godt og trygt å ha noen du kan ringe når som helst, uansett hva jeg måtte lure på. 

Hva går hverdagen med nettbutikk ut på? 
Den siste tiden har nettbutikken vokst veldig, derfor starter vi hver dag med å plukke ut  varer som har kommet i løpet av natten, lager fraktseddler, pakker varene og prøver å få  sendt dem av gårde så fort som mulig. Dette er blitt en slags morgenrutine i butikken. Ellers bruker vi litt tid på å legge inn nye varer i nettbutikken, spesielt ved sesongskifte når mye skal byttes ut. I dag tidlig brukte jeg ca 15 minutter på å oppdaterer nettbutikken med nye varer. Alt dette gjør vi stort sett når vi likevel er på jobb, mellom kunder og andre ting som skal fikses. Sånn sett gjør nettbutikken oss mer effektive når vi først er på jobb. 

Bruker dere nettbutikken i den daglige driften? 
Vi bruker både nettbutikken og sosiale medier i den daglige driften. På Instagram poster vi 1 til 3 innlegg hver dag, i tillegg til story. Jeg tror sosiale medier er ekstremt viktig, både for fysisk butikk og for nettbutikken. Personlig bruker jeg nettbutikken som en slags katalog, blant annet for å vise kunder ulike fargevalg og sjekke størrelser. Ønsker kunden et plagg vi ikke har inne i fysisk butikk, viser jeg plagget i nettbutikken og sjekker om vi tilfeldigvis har det inne i den andre butikken vår. Jeg kan også selge plagg i fysisk butikk via nettbutikken ved at kunden for eksempel benytter seg av klikk-og-hent. Jeg bruker også nettbutikken internt i jobben som daglig leder, både til å lese om produktene våre, hente bilder og dele videre i sosiale medier. Jeg tror nettbutikken utgjør forskjellen på å være og ikke være i dagens samfunn, ikke bare økonomisk, men også fordi det viser kundene våre at vi er tilgjengelige, oppdaterte og synlige. 

Vibeke har vært med siden start og hadde opprinnelig et digitalt utstillingsvindu før hun var blant de aller første som konverterte til full nettbutikk. I dag er Vi:Ki blant de største katalogene vi har med over 2800 varer i nettbutikken. Den siste måneden har Vi:Ki hatt en omsetning på hele 68 000 kr. 

Hvorfor valgte du Retailhub? 
Først og fremst var det prisen som gjorde at vi kunne satse på dette. Videre opplevde vi å bli tatt godt i mot, få god hjelp og har sett verdien i god kommunikasjon. Personlig føler jeg vi får mer enn vi betaler for. Hadde vi valgt et en annen nettbutikkløsning hvor vi i større grad stod på egne bein, hadde vi ikke fått halvparten så mye igjen for pengene. Per dags dato ville jeg tatt det samme valget igjen i dag. 

Sjekk ut Vi:Ki på Instagram her og se hvordan Vibeke bruker Instagram shopping aktivt som en del av markedsføringen for nettbutikken. Med Retailhubs nettbutikkløsning er oppsett av Instagram Shopping inkludert i prisen. Dette kan du lese mer om her. 

Hva er det beste ved å ha nettbutikk? 
Det er at vi når ut til flere. Det er stor forskjell på en bestselgervare på nett og en bestselgervare i fysisk butikk. Trendplagg selger for eksempel ekstra godt på nett! Ved å ha nettbutikk selger vi varer til hele Norge og kan dermed bygge oss en slags ekstra kundebase. I fysisk butikk derimot, møter vi mennesker fra nærområdet og kan derfor fokusere på en mer langvarig, trygg og god relasjon til kunden. I tillegg til dette har vi faktisk sendt et par pakker til Sverige, Danmark og Nederland også! Det er selvfølgelig litt ekstra stas. Nettbutikken gjør at vi når ut til en mye større målgruppe og kan skape en merkevare uavhengig av lokasjon. Det synes jeg er kult. 

Hva må til for å lykkes med en nettbutikk? 
Du må ha tid til å oppdatere varene så nettbutikken alltid står likt med den fysiske butikken. Du bør også sende varene fort, gjerne samme dag. Jeg tror også det er viktig å  være ærlig og genuin med kundene. Jeg anbefaler alle som vurderer å starte nettbutikk og bare hoppe i det. Jo fortere, jo bedre. Når du først er i gang tror jeg du vil oppleve å få mye igjen for det. 



VIKI.AS

Retailhub - Utstillingsvindu

Motta oppdateringer fra Retailhub

I våre nyhetsbrev vil du få produktoppdateringer og tips om netthandel og digital markedsføring tilpasset lokale butikkers behov.

(vi sender maksimalt to eposter per måned)