
Her er topp 50 Instagram og Facebooksider for fysiske butikker per April 2025
Velkommen til det første bloggposten i Retailhubs nye bransjeinitiativ - SOME-toppen for fysiske butikker.
Her vil du få innsikten du trenger for å lykkes på sosiale medier.
Lær av de beste
“Alle” vet nå hvor avgjørende sosiale medier er for salg i fysiske butikker, men omtrent alle vi snakker med etterspør tips om hvilke sider de bør følge og råd om hva slags innhold som fungerer på nett.
For å svare på dette har Retailhub satt opp et analyseverktøy som daglig samler inn samtlige FB/IG innlegg fra over 1300 Facebook og Instagram profiler for fysiske butikker i Norge.
På våre nyhetssider vil vi legge ut fersk innsikt fra SOME toppen en til fire ganger per måned. Følg vårt nyhetsbrev for å få tipsene rett til din innboks med en gang de legges ut.

Topp 50 Instagram sider
For å komme på topp 50 listen må butikken ha over 10 000 følgere!
Det er bare 8 butikker som har mer enn 40 000 følgere.
For de som har vært i bransjen inneholder nok listen mange kjente navn, men det er sannsynligvis noen navn der som kan overraske.
Klikk på profilnavnet for å gå til siden på Instagram!
Majoriteten av butikkene er innenfor klær & sko og vi har bevisst utelatt merker, rene nettsider og sider som åpenbart har kjøpt følgere.
Vet du om noen sider som mangler?
Sen gjerne tips om sider dere mener burde vært inkludert i disse listene til nyhetsbrev@retailhub.no.
Topp 50 Facebooksider
Topplisten på Facebook inneholder naturlig nok en del av de samme navnene.
Likevel ser vi også at det er noen butikker som har mange titalls tusen følgere på en kanal, men bare noen få tusen på den andre kanalen.
En underliggende årsak er nok at Facebook har et noe eldre publikum enn Instagram og butikker med yngre kundegrupper gjør det bedre på Instagram enn Facebook.
De fleste av de aller største har likevel svært sterke posisjoner på begge kanaler
Om våre data - Innsikt fra 1300 Facebook og Instagram profiler fra fysiske butikker
- Vårt analyseverktøy samler inn data for over 1300 Facebook og Instagram profiler for fysiske butikker i Norge. Dette inkluderer både profiler med mange titalls tusen følgere og mindre profiler ned til minimum 1000 følgere.
- Den oppdaterte topplisten kan du alltid se på Retailhubs nettside
- Målsettingen er å gi våre butikker ideer og inspirasjon til hvordan de selv kan bli bedre til å lage innlegg for sosiale medier og oppnå økt salg i butikken.
- Parameteren ´responsrate´ er en sentral suksessindikator for poster. Den viser antall reaksjoner på et innlegg (likes, kommentarer og innlegg) i prosent av totalt antall følgere. Det gjøre det mulig å finne suksessfulle poster fra både store og små Facebook- og Instagramkontoer.
- Høyere responsrate gjør at posten blir vist gratis for flere potensielle kunder
