På 6 måneder har Storm Førde sett sterke resultater i nettbutikken. Storm har vært Retailhub-kunde siden rett etter påske i 2024, etter å ha fått anbefalt Retailhub sin løsning fra en annen Retailhub kunde. Før dette hadde de aldri hatt nettbutikk. Vi tok en prat med Kerima, som er ansvarlig for nettbutikken og assisterende butikksjef i en av deres tre butikker, Medvind. De har tre fysiske butikker som er lokalisert ganske tett på et kjøpesenter, og en felles nettbutikk som samler varer fra alle butikkene.
Et digitalt utstillingsvindu for kunder i fysisk butikk
De tre butikkene Storm, Medvind og Frost ble startet i 2013, 2020 og 2021. Etter oppstarten med nettbutikk har de prøvd å få opp alle butikkvarer i nettbutikk, med unntak av enkelte småvarer. «Med tre fysiske butikker så er det tidkrevende å få inn hele varelageret, men det er viktig for å gi kundene et godt inntrykk» sier Kerima. Ettersom at butikkene holder til i distriktet så hadde mange kunder etterspurt nettbutikk for å unngå bomturer. «Dermed skulle vi gi dem et digitalt utstillingsvindu» forklarer Kerima. I tillegg ønsket også gjengen på Førde å henge med i tiden. «Det er svært vanskelig å henge med som klesbutikk i disse tider uten å ha en nettbutikk» utdyper Kerima. Teamet på Førde har tenkt at det er fysisk butikk som de liker best å drive, med fokus på personlig service og kundebetjening. Dermed skal nettbutikken bare være et supplement til den ordinære driften, men likevel nødvendig å ha på plass.
Sterke resultater fra Google Shopping på 6 måneder
«Vi har varer som er «high demand» i storbyene, og som ofte er utsolgt der» forteller Kerima. Dette har hjulpet Storm da mange kommer til nettopp deres nettbutikk for disse varene. I Førde er det sjeldent at disse selges ut veldig fort i butikk, og med Retailhub sin løsning så er disse varene synlige når folk søker etter de på nett. «Dette har vi fått til uten betydelige markedsføringsinnsatser. Vi har, i dialog med Retailhub, fastsatt en sum på Google Shopping og sett en god avkastning på denne» følger Kerima opp med. Slik har gjengen på Førde blitt en relevant destinasjon for motebevisste over hele landet med nettbutikken sin.
Økt salg i fysisk butikk ved hjelp av nettbutikken
I fysisk butikk opplever alle tre butikker at kundene bruker nettbutikken for å forberede handelen. De får med seg en større bredde av varesortimentet samt prisene. Dette har resultert i at butikkene har fått nye kunder som aldri har vært innom før, og faste kunder benytter seg aktivt av nettbutikken for å se nyheter og mer. «Jeg har utelukkende hørt gode ting om nettbutikken vår. I nettbutikken har vi hovedsakelig kunder som befinner seg et stykke unna Førde, og dette har ikke svekket salg i fysisk butikk. Salg i fysisk butikk har faktisk økt» forteller Kerima.
Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her.