Klesbutikker har et stort potensial i å bruke digitale kanaler for å tiltrekke flere lokale kunder til sin butikk.
Lokasjon, merkenavn, service, sortiment og butikkinnredning har vært og er fremdeles blant de viktigste faktorene for å tiltrekke kunder til lokale klesbutikker. Kundenes handlemønster og forventninger til butikkene har imidlertid endret seg betydelig. Det blir sakte men sikkert færre kleshandlere som finner sine produkter ved å gå fra butikk til butikk i handlegatene. Kjøpesentre og handlegater prøver å tiltrekke kunder med flere spisesteder og aktiviteter i shoppingområdene, men det er utfordrende å kjempe mot en digital verden med tusenvis av produkter bare noen tastetrykk unna.
Alt er likevel ikke helt mørkt for de lokale klesbutikkene. En stor andel av kleskundene foretrekker å bruke Internett for inspirasjon, men kjøpe varene i fysiske butikker. Utfordringen er i imidlertid at svært få lokale klesbutikker viser sine varer på nett i dag og for kunder som ikke ønsker å bruke timevis på å gå i handlegatene blir netthandel fort det enkleste alternativet.
Et digitalt showroom er kjernen for all markedsføring
Digital markedsføring har vært en revolusjon for små og mellomstore bedrifter, og selv den minste butikk kan nå benytte seg av digitale markedsføringsteknikker som er fullt på høyde med hva de store aktørene benytter.
Digital annonsering gir deg likevel bare dine kunders oppmerksomhet, i tillegg trenger du et digitalt showroom for å overbevise dine kunder om at du har produkter de kan være interessert i å kjøpe.
Bilder av et bord med skjorter eller en genser på en kleshenger i din butikk kan være bra som et blikkfang for kunder på en Facebook side eller i et nyhetsbrev, men kunder forventer i dag å se ditt sortiment med kvalitetsbilder og beskrivelser før de bestemmer seg for om det er verdt å gå innom din butikk på vei hjem fra jobb.
Mange butikkeiere ser på nettbutikken som en separat verden fra den fysiske butikken, men for kundene er dette bare to sider av samme sak. Kundene forventer en enhetlig opplevelse fra begge kanaler og en lang rekke undersøkelser viser at lokale annonser og trafikk i nettbutikken også gir økt besøk i den fysiske butikken.
Promoter ditt sortiment lokalt gjennom Facebook
Når det gjelder lokal annonsering er det får som slår Facebook på presisjon og dekning. Det er enkelt å lage kampanjer som viser bilder fra ditt nye damesortiment til kvinner 25-45 år som bor innen 5 km fra din butikk og har interesser for kjente klesmerker. Tilsvarende kan du vise andre bilder til menn i samme område.
Målet i første fase er å markedsføre din butikk og sortiment og tiltrekke potensielle nye kunder fra nærområdet.
Når du først har fått dem inn i din nettbutikk kan du enkelt sette opp såkalt “retargeting” der du viser annonser til dem som har besøkt din nettbutikk de siste ukene, men ikke kjøpt noe. Har kunden sett på ditt utvalg av Acne klær i nettbutikken kan du eksempelvis vise annonser med bilder av de nye Acne produktene du har fått inn de siste dagene. Du kan til og med automatisk generere og vise annonser til kunder som har sett på spesifikke produkter for å minne dem på hva de har sett. Mobilannonser og tidsstyring øker muligheten for å treffe dem i lunsjen eller på vei hjem fra jobb når de har mulighet for å komme innom butikken.
Komplementer dine nyhetsbrev til lojale kunder med målrettet markedsføring mot de samme personene via såkalt “custom audience” i Facebook. Du laster helt enkelt opp listen over dine nyhetsbrevmottakere til Facebook og kan lage annonser med f.eks rabattkoder eller andre spesialtilbud til dine mest lojale kunder.
Kostnadene ved å annonsere på Facebook er langt lavere enn mange tror. Tusen visninger til kunder i nærområdet kan trenger ikke koste mer enn en tier eller to. For økt annonseeffekt bør en likevel repetere budskapet 3-5 ganger per kunder. Maks antall annonsevisninger per bruker styres enkelt for hver kampanje så en unngår bli den irriterende annonsøren som kunden aldri blir kvitt.
Få bedre tilstedeværelse i lokale søk
Innen søkemotormarkedsføring snakker en både om organiske søk (gratis) og betalte søk. Betalte søkeannonser finnes øverst og nederst på Google og er merket “annonse” i gul uthevet skrift. I midten er det organiske søkeresultatene Google mener besvarer søket best mulig. Det er ikke mulig å kjøpe seg en plass der, men gjennom systematisk bruk av riktige søkeord og godt innhold kan en likevel få betydelig gratistrafikk om en gjør dette riktig.
Gratistrafikk fra søkemotorer
De øverste søkeresultatene får betydelig større trafikk enn det som er nederst på søkesiden eller på de påfølgende sidene. Kampen om topplasseringene er imidlertid hard. På de vanligste ordene som “jakke”, “genser”, “kjole”, og kjente klesmerker vil en normalt finne de mest kjente nettbutikkene. Små lokale aktører har en nesten ingen mulighet til å få en topplassering på slike populære ord.
Da er det langt enklere å gå for lokale søk som “Hugo Boss Oslo” , “By Malene Birger Ålesund” og “jakker Bergen” De store nettaktørene er ikke tilstede her og du når lokale kundene som er aktivt på jakt etter de produktene du har i butikken din.
De fleste nettbutikkløsninger har nå en bra teknisk optimalisering for organiske søk og ved rett og slett ha et digitalt showroom med produktkategorier og merker vil du etterhvert bli lagt merke til av Google og motta trafikk fra lokale kunder på jakt etter ditt sortiment. Det er likevel noen triks her som vil beskrives i en senere artikkel.
Betalte lokale søkeannonser
Det tar tid å oppnå en god plassering på organiske søk, så betalte søkeannonser er et meget god komplement til gratistrafikken. Dette er litt mer komplisert å sette opp, men et godt og gjennomtenkt oppsett kan bidra med mye lokal trafikk til din butikk uten at det koster for mye. Det viktige er å ikke konkurrere med de store internasjonale nettbutikkene for de mest populære søkeordene. Da kan en fort bruke mye penger og få lite tilbake.
Jobb med lokale bloggere og andre samarbeidspartnere
Et samarbeid med lokale motebloggere og andre lokale nettsteder kan hjelpe deg med å bygge din lokale merkevare og gi verdifulle lenker til nettstedet ditt som bedrer posisjonen på Google søk. Dette kan være nettstedet til shoppingsenteret/shoppinggaten, lokale arrangementer og lokalavisen. Stikkordet her er gratis lenker og gratis trafikk. Betalte annonser gir ingen verdi for Google søk og kan være dyrt å kjøpe direkte fra lokale aktører sammenlignet med Facebook annonsering.
Fokuser på kanaler der du når potensielle kunder som bor lokalt og kan besøke din fysiske butikk. Det kan være fristende å inngå samarbeid med kjente bloggere med mange lesere, men majoriteten av disse befinner seg ofte i andre deler av landet og er mest aktuelt for ren netthandel. Det samme gjelder shopping portaler og prissammenligningstjenester som Miinto, Kelkoo og Prisjakt.
Fokuser på lokale kunder først
Som jeg vil skrive om i en senere artikkel så er det stor forskjell på å sette opp en nettbutikk med fokus på ren netthandel sammenlignet med et digitalt showroom med kun mulighet for å bestille og hente i lokal butikk. En fysisk klesbutikk med full nettbutikk satsing får ekstra kostnader og tidsbruk knyttet til pakking, frakt, returhåndtering, ekstra betalingskanal og behov for jevnlig oppdatering av lagerbeholdning.
Det finnes et stort potensial i nasjonal netthandel, men det er mye hardt arbeid med det før en får noe igjen. Lokale klesbutikker bør derfor først og fremst utnytte sitt lokale markedsføringspotensiale før de bygger opp logistikkapparatet som skal til for nasjonal netthandel.