Skotreff har økt avkastning på all markedsføring og forenklet driften av nettbutikken ved å velge Retailhub. Skotreff har forsynt befolkningen i Tromsø med sko og tilbehør siden 1998. Siden oppstart har de flyttet tre ganger, og befinner seg nå midt i Storgata. For 2,5 år siden byttet Skotreff nettsideleverandør til Retailhub for en enklere løsning som var mer oppdatert til dagens standard.
Lokale og digitale kunder gjennom markedsføring
Skotreff har hatt en sterk omsetningsøkning etter at de ble Retailhub-kunde. Postbudet kommer normalt noen minutter etter at butikken åpner dørene, og derfor starter noen i butikken med nettbutikkarbeid en time før butikken åpner. Slik håndterer de driften av nettbutikken ved siden av fysisk butikk på en enkel måte.
Tilpasser Google Ads ut ifra perioden
Google Ads har vært en viktig pådriver for den sterke omsetningsveksten Skotreff har opplevd. «Det er litt arbeid med å følge med, men ikke særlig annet. Første driftsåret mitt så jeg over hvilke måneder vi solgte mest i, og dette tilpasser vi Google Ads etter» sier Silje. Slik er Skotreff rustet for både bedre og dårligere salgsperioder. “I eksempelvis november pleier vi å få inn store mengder med bestillinger til vintersesongen, og dermed passer vi da på at markedsføringsinnsatsen samsvarer med dette” utdyper hun.
I tillegg benytter Skotreff seg av tagging på Instagram og Facebook. “Taggingen fungerer godt, men Google Ads er helt klart det beste for salg. Taggingen hjelper derimot mye med lokale kunder, da disse ofte finner nye produkter her eller i nettbutikken, og tar turen innom vår fysiske butikk for å kjøpe” sier Silje.
Silje sparer tid med Retailhub sin løsning
Etter å ha byttet til Retailhub som nettleverandør slipper Silje å oppdatere nettbutikken manuelt hver dag. Med deres forrige nettleverandør måtte nettbutikk og kasse manuelt synkroniseres mot hverandre, og dette forhindret dem fra å ha et stort produktsortiment på nett. Med Retailhub blir derimot alt av bilder, tekst og oversiktlighet gjort enkelt eller automatisk. Dette gjelder også spesielt størrelser, hvor en nettbutikk integrert mot kassen er helt essensielt. «Å drifte en nettbutikk ved siden av en fysisk butikk forutsetter at nettbutikken ikke kan ta alt for mye tid av dagen» forteller Silje.
Har du noen tips til andre som vurderer å starte nettbutikk?
«Veldig mange synes at det er mye å gape over når alle varene deres blir overført til nettbutikken. Som jeg har sagt til mange andre så er det ikke krise om du legger ut varer uten at det er full varebeholdning. Dette gjorde vi selv, vi bare startet med en gang. Når det kom 2000 varer inn i nettbutikken så er det en krevende oppgave å få alt ut. Hvis du publiserer siden med 1000 artikler så kan resten komme fortløpende. Alt trenger ikke være tipp topp fra dag en» beroliger Silje med.
Silje forteller videre at hun er kjent med at mange synes det å ha alle produktbeskrivelser og liknende på plass kan være tøft, men mener det er et hinder man må komme seg over. Det at noen skrivefeil kommer med synes ikke hun at er verdens undergang, og er bedre enn å ikke ha noe ute i butikken. «Det er ikke gjort over natten. Vårt første år hadde vi budsjettert med halvparten av det vi klarte å selge. Derfor vil jeg anbefale alle som vurderer å starte: Hopp i det!»
Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her.