Det franske klesmerket Petit Bateau ønsket i 2016 å finne ut mer om hvor mange av kundene i sine 153 butikker som også brukte nettbutikken (Petit-bateau.fr) og handlet i fysiske butikker.
Ved å sammenligne data fra innloggede brukere på nettbutikken og kjøp i butikk gjennom Petit Bateaus lojalitetsprogram fant de at nettstedet også hadde en betydelig påvirkning også på salg i butikk:
- 44% av de betalende kundene i butikkene hadde besøkt nettbutikken de siste syv dager før kjøpet
- 9% av de betalende kundene i butikk hadde besøkt Petit-bateau.fr samme dag som de foretok kjøpet i den fysiske butikken
Kundene som kjøpte mest i butikken var også de som så på flest produkter i nettbutikken. De kundene som hadde besøkt nettsiden via mobil hadde 11% høyere konverteringsrate i fysisk butikk og handlet for 8% mer enn dem som besøkte nettsiden via en desktop.
Dette er en av de første gangene en større kleskjede går offentlig ut med tall som viser hvor avgjørende nettbutikken er for å drive salg også i sine fysiske butikker.
Spesielt gledelig er det å se at de mest aktive på nett handlet også mest i butikken. Dette samsvarer med andre undersøkelser som har vist at de beste kundene er aktive både på nett og i fysiske butikker.
Les undersøkelsen her: https://analytics.googleblog.com/2016/05/case-study-in-online-to-store.html