Vår historie

Retailhub ble etablert av Roger Haugland mot slutten av 2018, men ideen om å forenkle netthandel for fysiske butikker hadde lenge vært i Rogers tanker.

 

Rogers erfaringer med netthandel og den digitale utviklingen på den tiden dannet grunnlaget for å starte Retailhub. Allerede i 2011 startet han en hobbybasert nettbutikk som solgte lommebøker. Nettbutikken ble raskt rangert som nummer én på Google for søkeordene “lommebok” og “kortholder,” før større aktører som Zalando kom på banen i 2014. Til tross for at salget av 1-2 lommebøker om dagen var spennende, var det tidkrevende og monotont å laste opp bilder og skrive produktbeskrivelser manuelt.

 

Roger startet senere en outlet på nett som solgte overskuddsvarer for importører av klær og sko på nett. Her fikk han førstehåndskjennskap til dynamikken i klesbransjen og fikk også kjenne på kroppen de praktiske utfordringene rundt pakking og utsendelse av store ordremengder på kort tid. Selv om outletkonseptet til slutt ble lagt ned, var lærdommen essensiell for Rogers videre arbeid.

 

Mens han jobbet som innleid konsulent for større medieselskaper i Norge, fikk Roger ideen til Retailhub en sen sommerkveld, etter en samtale med en venn om hans kones lokale klesbutikk. Klesbutikken hadde nettopp brukt 400.000 kroner på å lage en nettbutikk, med svært lite salg som resultat. Det ble tydelig for Roger at oppstart og drift av nettbutikker var for tidkrevende og komplisert for de fleste mindre butikker. Den gang hadde kanskje bare 5-10% av alle klesbutikker en nettbutikk. Rogers visjon var at alle fysiske butikker innen 10-20 år skulle ha en egen nettbutikk hvor kunder kunne utforske vareutvalget og handle både på nett og i butikk.

 

For at denne visjonen skulle bli en realitet, måtte all jobb med bilder og produktbeskrivelser automatiseres. Manuell håndtering tok rett og slett for mye tid. Dette var det første problemet Retailhub løste. I dag er dette fullstendig automatisert ved at Retailhub kobler seg til datakassene og henter bilder og beskrivelser fra over 2500 ulike kilder. Nye kilder fra nye leverandører legges daglig til i vår voksende produktdatabase, som sannsynligvis er blant de største i Norge.


Opprinnelig ble Retailhub lansert som et “digitalt utstillingsvindu” for fysiske butikker, uten den omfattende nettbutikkfunksjonaliteten vi ser i dag. Tanken var at nettbutikken skulle drive kunder til den fysiske butikken. Ganske snart etterspurte imidlertid butikkene integrasjoner mot kasseapparatene med full nettbutikkfunksjonalitet.

 

En annen stor utfordring var å generere tilstrekkelig salg i nettbutikken. Med sin bakgrunn i søkeordsanalyser, visste Roger hvordan man skulle hente ut søkeordsstatistikk fra Google og strukturere dette på nettsider for økt salg. Det var fascinerende å se hvor dårlig klesbutikker den gang, og mange fortsatt i dag, beskrev produktene sine med de riktige søkeordene for å generere trafikk. Søkte man på “blomstret lang sommerkjole” den gang, var det omtrent bare Zalando som dukket opp. I dag vil man se at mange av Retailhubs nettbutikker dukker opp for slike spesifikke søk.


Roger strukturerte over 100 000 søkeord for klær, med tanke på at organisk (gratis) søketrafikk skulle gi mesteparten av salgseffekten. Erfaringen viste imidlertid at det tok svært lang tid å bygge opp tilstrekkelig salg på denne måten innen klesbransjen. Samtidig pushet Google aggressivt på sine annonser, noe som reduserte oppmerksomheten og volumet av gratistrafikk.


For å møte denne utfordringen, begynte Retailhub å sette opp Google Shopping-annonser for sine butikker. De oppdaget raskt at disse annonsene responderte svært godt på søk som matchet de søkeordene vi hadde lagt til varene gjennom søkeordsanalysene. Ved å beskrive produktene med detaljerte kategorier (for eksempel “sommerkjole” i stedet for bare “kjole”) og attributter som lengde, materialer, dekor og mønster, oppnådde Retailhub betydelig bedre resultater for annonsekronene enn de som ikke gjorde dette.


Samtidig innså de at en liten butikk med et månedlig annonsebudsjett på 4000-5000 kroner ikke kunne bruke like mye på et digitalt byrå for å håndtere oppsett og drift av annonser. Derfor bestemte Retailhub seg for å gjøre oppsett og drift av Google Shopping-annonser gratis for butikkene, slik at de kun betaler for selve annonsene.


Teknologiutviklingen de siste fem årene har virkelig støttet Retailhubs forretningsidé og muliggjort ting som for 10 år siden var utenkelige. Google har satset stort på AI, og med et godt oppsett og de korrekte søkeordene, gir Googles teknologi optimale resultater uten at butikkene trenger å justere kampanjene manuelt. Retailhub bruker også den nyeste AI-teknologien i kombinasjon med våre søkeordsanalyser og inngående bransjekunnskap for å ytterligere berike produktene med de rette søkeordene.


Denne kombinasjonen gjør at butikker som bytter til Retailhub opplever økt salg per annonsekrone og betydelige besparelser i byråkostnader, som de kan bruke til å øke salget ytterligere.


Fremover er vår visjon å ytterligere øke salget til våre butikker ved å forbedre brukervennligheten til nettbutikken og legge til enda flere salgskanaler som kan drive lønnsom vekst. Vi tror det finnes uante muligheter for fysiske butikker til å utnytte de digitale kanalene som er tilgjengelige. Allerede i dag har våre butikker i snitt 15% av omsetningen sin fra nettbutikken, og omtrent alle butikker rapporterer om økt trafikk også i den fysiske butikken etter åpning av nettbutikk.



Samtidig mener vi at lokale butikker selv må være aktive på sosiale medier, nyhetsbrev og andre kanaler for å promotere sin butikk. Vårt mål er å automatisere driften av nettbutikken 100%, slik at butikkeierne kun trenger å bestemme hvilke kampanjer som skal kjøres og når, samt pakke og sende ordrene som kommer inn. All den frigjorte tiden de som bytter til Retailhub opplever, bør brukes på annen type markedsføring og drift av den fysiske butikken.


Selv om Retailhubs tjeneste er å levere nettbutikker heier vi på den fysiske butikk hele veien. Vi tror på handlegater og kjøpesentre fulle av liv og er overbevist om at den fysiske butikken har en soleklar fremtid, også i en digital verden.


Vårt mål er å gjøre netthandelsprosessen så sømløs som mulig for butikkeiere, slik at de kan fokusere på det de virkelig elsker: å drive sine fysiske butikker med lidenskap og dyktighet.
 

Last ned vår guide til lønnsom netthandel for fysiske butikker

Lær hva du må gjøre for å lykkes med netthandel for din fysiske butikk