Økt konvertering

Slik jobber vi for å bedre brukervennligheten i nettbutikkene

Brukervennligheten til nettbutikken er svært viktig for å øke salget. Alle har vel opplevd å besøke en dårlig nettbutikk og blitt frustert over dårlig funksjonalitet. Når en ikke finner produktene, det er vanskelig navigasjon, manglende informasjon eller andre mangler er det raskt gjort å droppe besøket.

Hva er konverteringsrate?

Med konverteringsrate mener vi andelen av de besøkende som kjøper. Dersom 2 av 100 besøkende handler i nettbutikken har du en konverteringsrate på 2%.

Mens konverteringsraten i en fysisk butikk kan være 20-30% ligger den i en nettbutikk normalt mellom 1 og 3%. 

Det er meningsløst å sammenligne konverteringsrater på tvers av nettbutikker. Konverteringsraten avhenger sterkt av hvilke besøkende du tiltrekker til nettbutikken.

Er du den eneste i landet som har et spesifikt produkt vil konverteringsraten være høy. Annonserer du bredt og får mye trafikk vil konverteringsraten være lav. 

Likevel er det mye en kan gjøre for å forbedre brukervennligheten til en nettbutikk og øke sannsynligheten for at de besøkende faktisk kjøper varer og ikke hopper av underveis. 

percent red-01

Hvorfor er konverteringsrate viktig?

En god konverteringsrate er avgjørende for å få god avkastning på alt butikken gjør av markedsføring. 

I eksempelet under ser vi at salgsverdien øker med nesten 30% med en økning i konverteringsrate fra 1.2% til 1.5%

 

Hvordan forbedre konverteringsraten

Forbedres brukervennligheten i til nettbutikken vil normalt konverteringsraten også øke. 

På samme måte som vareutstillingen og layout i en fysisk butikk påvirker salget der skjer det på tilsvarende måte i en nettbutikk. 

Man må enkelt forklart fjerne alle irriterende småting i nettbutikken som gjør det vanskeligere for kundene å finne og kjøpe det de ønsker. 

Det er få enkeltstående tiltak som gi enorme bidrag til konverteringsraten. Istedenfor er det en lang rekke små detaljer som til sammen skaper en positiv opplevelse og får flere til å fullføre handelen i nettbutikken.

Kilde: Baymard.com

Hvordan vite hva man skal forbedre?

Alle kan være enige i at det er viktig å forbedre brukervennligeten i nettbutikken, men nøyaktig hva skal da forbedres? 

 

Dette blir fort mye synsing, men heldigvis har det vokst frem en “beste praksis” for hvordan dette skal gjøres.

 

Den ledende aktøren på markedet er Baymard.com, som årlig sammenligner brukervennligheten på de ledende 71 nettbutikkene i Europa og USA med  sine 837 beste praksis veiledninger. 

 

I figuren vises deres siste benchmark. Hver prikk viser i hvilken grad hver av de 71 nettbutikker følger beste praksis. Zalando, Amazon og HM ligger for eksempel alle i “Mediocre” (=middelmådig) kategorien.

 

En “standard” nettbutikkløsning som lokale butikker benytter har svært store mangler mangler sammenlignet med markedslederne.  Vi ser at mange slike nettbutikker mangler grunnleggende funksjonalitet som størrelsesfiltre og en god klikk&hent løsning. 

Retailhub jobber kontinuerlig med å forbedre brukervennligheten i våre nettbutikker​

Mens fysiske butikker med andre nettbutikkplattformer normalt må engasjere IT-utviklere for å gjøre forbedringer i nettbutikken, slipper Retailhubs kunder å tenke på dette.  

 

Retailhub gjør kontinuerlige forbedringer på våre nettbutikker. Vi implementerer systematiske anbefalinger fra Baymard med ambisjon om full overholdelse av alle viktige retningslinjer i løpet av 2022/2023.

 

Våre butikker betaler ingenting ekstra for denne kontinuerlige forbedringen. Under kan du lese hvordan vi har implementert en rekke anbefalinger allerede.

SLIK GJØR VI PRODUKTLISTENE BEDRE

gjør det lett for kundene å finne varer de ønsker å kjøpe

Brukervennlig og intuitiv navigering i nettbutikken er avgjørende for at kunden skal få oversikt og finne varene de er på jakt etter. Selv de mest tålmodige kunder kan gi opp når de kommer til nettbutikker med hundrevis av produkter en liste, uten mulighet for å avgrense utvalget eller effektivt bla gjennom utvalget.

La kundene vite at de er på riktig sted i nettbutikken

  • I en produktliste vil kunder alltid lure på om de skal bruk tid på å bla gjennom denne listen eller om det finnes et mer presist alternativ. Å se gjennom lange listen uten å finne det man er ute er frustrerende.

  • I vår detaljerte kategoristruktur er det enkelt for kunden få oversikt over f.eks. alle jakker eller gå rett på den jakketypen de er på ute etter. 

  • Vi viser hvor mange produkter det er i hver kategori slik at kunden enkelt kan bestemme seg for om det er verd å se gjennom alle jakkene, eller om de bør filtrere/finne mer detaljerte kategorier.  

  • Brødteksten øverst gjør det lett å se hvor i kategoristrukturen kunden befinner seg. Da er det også enkelt for kunden å klikke seg oppover for å se flere varer, eller nedover for å avgrense utvalget ytterligere 

Produktliste filtrert på størrelse, merke, farge og pris

Raske og mobilvennlige produktfiltre

Er det en ting alle netthandlere forventer er det muligheten til å enkelt se hvilke varer som er tilgjengelig i sin størrelse.

Utrolig nok er dette noe som ikke er tilgjengelig i ganske mange nettbutikker. Manglende størrelsefilter gjør at kunder kaster bort mye tid på å se på varer som de tilslutt finner ut ikke er tilgjengelig i deres størrelse.

I alle Retailhubs nettbutikker kan kundene enkelt filtrere på størrelser (på lager), varer på salg, farger, gutt/jente (barn), produsenter/merker. Kjeder kan filtrere på butikkutvalget. 

 

Filtrering og kategorinavigering på mobil

Mobilvennlige filtre er alltid en utfordring. De fleste andre lokale nettbutikker skjuler filtre og kategorier i en egen menyknapp.  I våre nettbutikker er dette løst med intuitive kategorikaruseller og enkel tilgang til de viktigste filtre. 

Selvsagt viser vi hvilke filtre som er brukt og antall produkter i listen. Ulike filtre kan kombineres, og produktlisten oppdateres automatisk når filtre velges.

Effektiv og intuitiv scrolling uten irriterende "neste side" klikking

  • Lange produktlister blir enda mer frustrerende når kunden kontinuerlig må klikke på “neste side”  for å se flere produkter. En sikker måte å få kunden til å gi opp før de har sett alle varene.  
  • I våre nettbutikker slipper kundene dette. Vi viser kontinuerlig nye produktene etter hvert som brukeren scroller nedover siden med en “vis mer” knapp etter et passelig antall varer.  
  • Selvsagt returnerer kunden tilbake til samme vare når de har sett på et produkt og kommer tilbake til produktlisten. Da slipper de å scrolle hele veien ned igjen….
BEDRE PRODUKTSIDER

Overbevis kundene om å kjøpe varene

Informasjonen på produktsidene er avgjørende for å kunden bestemmer seg for å kjøpe varen eller ikke. Gode produktbeskrivelser er selvsagt avgjørende, men det er også en rekke andre forhold som påvirker kjøpsbeslutningen. Synliggjør all relevant informasjon

Stort utvalg av produktbilder - lett tilgjengelig

  • For visuelle produkter som klær og sko flest mulig bilder fra ulike vinkler er avgjørende for at kunden skal vite hva de kjøper. Vårt system laster automatisk ned alle leverandørens produktbilder i høyest mulig oppløsning. 
  • Kunder kan sveipe mellom bildene direkte på mobilen og zoome på vanlig måte på mobilens touch skjerm.
  • Alle thumbnails (minibilder) vises på produktsiden. Mange andre nettbutikker har thumbnails i små karuseller, men da er fort gjort at kundene ikke ser alle bildene som finnes der  

Viser alle fargevarianter på produktsiden

  • På produktsiden vises også alle fargevarianter av en vare, noe som vi vi omtrent aldri ser på andre nettbutikkplattformer. 
  • For noen varer, som garn, med opptil 50 ulike fargevarianter, er dette helt avgjørende for kundeopplevelsen
  • Fargevarianter gjør det betydelig enklere for kunder å utforske alle relevante alternativer og bli sikrere i sin kjøpsbeslutning 

Lett tilgjengelig frakt- og leveringsinformasjon

  • På produktsiden finnes det lett tilgjengelig informasjon om fraktpriser rett i nærheten av “Legg i handlekurv” knappen. Mange andre nettbutikker benytter et tynt banner på toppen av nettbutikken, men dette blir ofte oversett av kunder. 
  • Kunder forventer også en estimert leveringsdato og ikke bare en standard setning om “3-5 dagers leveringstid”. Det er uklart hvilken dato de da faktisk kan forvente seg pakken. 
  • I våre nettbutikker får kundene informasjon om at pakkene forventes levert på spesifikke datoer, f.eks. 20-23 mars. Dette justeres seg automatisk etter helligdager og helger og kan lette endres av butikkene. 
  • På i størrelsesvelgeren vises også antall igjen på lager for en vare. Dette gjør det mer forutsigbart for kunden å bestemme seg for om de skal bestille nå eller vente. Når det bare er 1 stk igjen skaper det også et visst kjøpspress. Denne funksjonaliteten kan skrus av/på av butikken.
  • Utsolgte varer skjules selvsagt fra størrelsesvelgeren 

Egen knapp for "klikk & hent" på produktsiden

  • En lett synlig knapp med “klikk & hent” på produktsiden har gitt positiv effekt for våre butikker. 
  • De fleste andre nettbutikker har “klikk & hent” bare er tilgjengelig ved betaling, og da har vi erfart at en del kunder ikke forstår at klikk&hent er faktisk tilgjengelig. 
  • Når kunder benytter “Klikk & Hent” settes fraktpris til null i handlekurven og “klikk og hent” er forhåndsvalgt i checkout (men kan selvsagt endres til forsendelse).  
  • For kjeder vil kunder kunne velge butikk ved “klikk & hent”
  • Dersom kunden har valgt “legg i handlekurv” er likevel “klikk & hent” alternative synlig blant frakt alternativene i kassen. Dette er viktig for at kunden ikke skal overse det.

se hvor enkelt det er å komme på nett med vår løsning

Send oss en henvendelse og vi tar kontakt for en uforpliktende prat om nettbutikk. 


De fleste synes det er nyttig med en demonstrasjon av vår løsning og mange får seg en aha-opplevelse når de ser hvor enkelt dette kan gjøres.


Selve gjennomgangen tar vi via videokonferanse/skjermdeling.

(eller kontakt oss på salg@retailhub.no tlf: 941 943 89)