OM TJENESTEN

Retailhub er en tjeneste som gjør det enklere og rimeligere for lokale butikker å  få varene sine på nett.  

En tradisjonell nettbutikkleverandør gir tilgang til en standard teknisk løsning for netthandel. Nettbutikken er “tom” ved levering og alt av produkter, klesmerker, kategorier, produkter, forsidebilder og annet oppsett må normalt gjøres av butikken selv.

Slike løsninger krever betydelig arbeid for butikken både ved oppstart og ved regelmessig oppdatering av produktkatalogen. 

Retailhub tilbyr en kosteffektiv løsning tilpasset lokale butikkers behov. Gjennom ferdige produktkataloger og automatiserte løsninger er målet at butikkeiere skal økt salget med minimal med tidsbruk.

Retailhubs katalogtjeneste dekker foreløpig leverandører innen klær, sko, motetilbehør, barneutstyr, interiør, optikk, klokker og smykker. 

Vi kan automatisere katalogimport for alle typer butikker. Ta gjerne kontakt om du har butikk i annen bransje.

Miinto.no og lignende portaler gir butikker en god mulighet til å ta del i den landsdekkende netthandelsomsetningen i Norge. Majoriteten av inntektene deres er imidlertid provisjonsbasert og de er derfor avhengig av at salget foretas gjennom deres løsning og ikke i den fysiske butikken.

Retailhub tilbyr butikkene en egen nettbutikk og tjenester for lokal markedsføring uten provisjon. Gjennom Retailhub får butikkene full effekt av den trafikken butikkene selv genererer gjennom sosiale medier, nyhetsbrev og lokal annonsering, uten å betale provisjon. 

Facebook og Instagram er en bra måte å markedsføre hva som skjer i butikken, men butikken får bare vist en liten del av sortimentet via disse kanalene. Nettvante kunder blir fort skuffet og dropper butikkbesøket når de ikke kan utforske det fulle sortimentet på egenhånd. 

En Facebook-/Instagramside vil vises på Google for søk på ditt butikknavn, men du går glipp av all trafikken fra kunder som søker etter dine klesmerker og produkter.

Retailhub er laget for å kreve minimalt med tid fra deg som butikkeier. 

Du trenger ikke bruke mer enn et par timer i måneden for å vedlikeholde din produktkatalog.

Et godt tips for travle butikkeiere er å utpeke en av de ansatte til å styre nettsiden og holde denne oppdatert. Dette har flere butikker gjort med stor suksess!

Du kan velge å ha en enkelt nettside som viser varene for alle butikkene, ha nettsider for hver enkelt butikk eller begge deler. 

Normalt har butikkene litt forskjellig sortiment i hver butikk. Fordelen med å ha nettside per butikk er at lokale kunder enkelt kan se varene i den butikken som ligger nærmest dem. 

En felles nettside for alle butikkene er å anbefale dersom dere satser for fullt på  netthandel. Dette gir normalt noe høyere søketrafikk fra Google på grunn av større vareutvalg og det er lettere å bygge en merkevare rundt nettbutikken. 

Ta kontakt for tilbud dersom du driver flere butikker

DIGITALT UTSTILLINGSVINDU

Et digitalt utstillingsvindu ser ut som en vanlig nettbutikk, men har ikke nettbetaling eller varelagersynkronisreing med datakasser. 

Kundene kan istedenfor sende forespørsler til butikken på samme måte som kunder gjør i dag via butikkens Facebook- eller Instagramside.

Et digitalt utstillingsvindu er ment som en enklere og rimeligere start for å få varene på nett.  

Butikkene oppgir ulike årsaker til å velge denne løsningen, men de viktigste er:

  • Butikkene har ikke varebeholdning per størrelse lagt inn i datakassen
  • Færre returer siden butikken kan snakke med kundene og sikre at størrelsen er riktig. Kundene har også færre rettigheter til retur enn ved nettsalg
  • Bedre mulighet for personlig service og mersalg
  • Lavere kostnad 
Forespørsler fungerer overraskende bra for lokale butikker. Mange kunder søker på Google etter bestemte modeller fra klesmerker og har derfor høy motivasjon til å bestille varen når de finner den.. 

For å minimere arbeidet med produktkatalogene har alle varer som standard en enkel tekstboks der kunden kan legge inn ønsket størrelse og sende forespørsler til butikken.

Butikken har også mulighet til å enkelt legge inn spesifikke størrelser per vare. For å spare tid har vi forhåndsdefinerte størrelsesintervaller (f.eks XS-XL eller 34-42) som lett kan endres for hver vare.  

Erfaringene er at en tekstboksen og forespørsler fungerer ganske bra. Andelen som sender forespørsler er på samme nivå som i en tradisjonell nettbutikk. Spesifikke størrelser er mest brukt for barneklær, one size, store størrelser og andre varer der størrelser er spesielt viktig. 

Alle produkter har en “sjekk størrelser” knapp der kundene kan skrive ønsket størrelse og sende forespørsel til butikken. Butikken sjekker da tilgjengelige størrelser for varen og gir tilbakemelding på epost eller telefon. 

All dialog etter mottatt kundeforespørsel skjer utenom Retailhub sin tjeneste. Butikkene bruker normalt Vipps eller kontooverføring for betaling. 

Formålet er å få i gang en personlig dialog med kunden, kunne gi anbefalinger om størrelser og eventuelt vise alternativer dersom varer er utsolgt. Henting i butikk gir også muligheter for mersalg til kunde ved salg av tilbehør og anbefalinger om andre varer som passer sammen. 

Hovedeffekten av nettsiden er å få flere lokale kunder til å besøke den fysiske butikken. Erfaring hittil er at lokale kunder er jevnlig innom nettsiden for å se på utvalget, men sender sjelden forespørsler.

Mesteparten av forespørslene er fra kunder som bor andre steder i landet og finner nettsiden gjennom Google søk eller via sosiale medier. 

Antall forespørsler vil variere sterkt avhengig av hvor mye markedsføring butikken gjør, hva slags klesmerker du har, om du har herre eller dameklær og hvor stort sortiment du har på nettsiden.

INTEGRERT NETTBUTKK

Nettbutikker er kjent for de fleste og med lagerbeholdning synkronisert med datakasse kan kundene enkelt se om butikken har riktig størrelse tilgjengelig og handle direkte. 

For butikker som ønsker å satse aktivt på netthandel og har mye trafikk er dette en forutsetning.

Ja, Retailhub kan lage integrasjoner med alle typer datakasser. 

Omtrent alle datakasser har  mulighet for å synkronisere varebeholdning med en ekstern nettbutikk. De færreste butikker trenger derfor å bytte datakasse å komme seg på nett. 

 

 

Vi benytter normalt Klarna, Vipps og kredittkort via Stripe. Andre betalingsløsninger kan også implementeres på forespørsel. 

Retailhub kan tilby fraktløsninger som Bring og Postnord.  

I starten har imidlertid de fleste butikker så lavt volum at de klarer seg fint med manuelle løsninger fra for eksempel Bring. 

PRODUKTKATALOGER

Bilder og produktbeskrivelser hentes fra merkevareleverandørene nettbutikker, bildebanker og B2B nettsider.  

Vi har et stort antall merker tilgjengelig allerede og dette øker hele tiden De fleste leverandører har nå bilder tilgjengelig og vi opplever at de kan levere bilder for en stadig større del av sortimentet.

Dersom butikken kan manuelt laste ned bilder fra merket på nett kan vår teknologi automatisere den prosessen.  Dette settes opp for hver enkelt butikk i forbindelse med oppstart.

Butikken må selv ha tillatelse for å benytte leverandørens bilder og produktbeskrivelser i egen nettbutikk. 

Retailhub er i den sammenheng kun en teknisk leverandør som automatiserer arbeidet med å laste ned bilder og produktdata til egen nettbutikk.

Ja, du har full tilgang til å endre produktbeskrivelser og laste opp egne bilder i tillegg. Du kan også lage egne produkter dersom dette er ønskelig. 

Dersom butikken kun bruker leverandørenes bilder trenger man ikke bruke mer enn et par timer i måneden på å holde produktkatalogen oppdatert.  Noen butikker tar egne bilder i tillegg og bruker da mer tid.

Bilder og produktbeskrivelser hentes automatisk av vårt system og som butikkeier trenger du bare å søke opp varene du har mottatt i butikken, kontrollere priser og overføre til egen nettside.

Det går fint. Du kan enkelt søke i hele vår produktkatalog uten ordrebekreftelsene og legge til varer til din nettside. 

Når du bestiller nye varer kan du sende disse ordrebekreftelsene til vårt system. Ordrebekreftelsene gjør at vi vet hvilke bilder vi skal lete etter hos leverandøren og kan gjøre bildene og produktene klare til du mottar varene i butikken.

Ja. Med antrekk mener vi egne bilder en modell med for eksempel jakke, genser, bukse og sko.

Modellbildet vises som hovedbilde og du kan lett legge til produktlenker for jakken, genseren,buksen og skoen på produktsiden. 

OPPSETT

Oppsett av nettbutikk og digitalt utstillingsvindu er gratis! 

Det er kun en fast månedlig kostnad for tjenesten. Se vår prisliste. 

 

Vi anbefaler at du kjøper ditt eget domene (f.eks www.dinklesbutikk.no) og epost tilknyttet dette. Dette koster bare noen hundrelapper i året og butikken fremstår mye mer profesjonell. 

Du kan også benytte vårt domene og ha nettsiden på dinklesbutikk.retailhub.no om ønskelig. 

Vi tar oss av det meste av oppsettet, men det er noen få ting ting butikken selv må gjøre:

-Oversende liste over klesmerker og ordrebekreftelser

-Gi innspill på hvilke klesmerker og kategorier butikken ønsker på forsiden. Eventuelt oversende bilder som ønskes brukt. Dersom du ikke har bilder finner vi noen hensiktsmessige bilder. Dette kan endres i etterkant. 

-Sjekke priser og overføre varer til egen nettside

-Sette opp nettadressen (eller gi oss tilgang så fikser vi det)

Når alt er klart er det bare å markedsføre nettsiden på sosiale medier og ellers der det er naturlig.

Vi har en rekke designmaler du kan velge mellom og er fleksible med å tilpasse designet til dine behov

Tjenesten er laget for å være så enkel som mulig å bruke og du trenger ingen tekniske kunnskaper for å benytte systemet. 

Alt av tekniske aspekter tar vi oss av slik at du trenger kun å tenke på hvilke produkter du har i butikken og sjekke prisene. 

Ved oppstart vil du få opplæring via telefon og du kan når som helst ringe eller sende epost om spørsmål underveis. 

Butikkeieren vil få tilgang til en egen administrasjonsmeny der du enkelt kan legge til, oppdatere og fjerne produkter. 

Her er også mulighet til å legge til kampanjeplakater på forsiden, publisere til Facebook og oppdatere/endre de fleste delene av nettsiden. 

Det er også ferdige rapporter som viser antall besøkende og hvilke byer de kommer fra.