OM TJENESTEN

Retailhub er en tjeneste som hjelper lokale klesbutikker å etablere sitt eget utstillingsvindu på nett og markedsføre seg mot kunder i nærområdet.

Kundene kan enkelt utvide til full nettbutikk når de ønsker.

En tradisjonell nettbutikkleverandør gir tilgang til en standard teknisk løsning for netthandel. Nettbutikken er “tom” ved levering og alt av produkter, klesmerker, kategorier, produkter, forsidebilder og annet oppsett må normalt gjøres av butikken selv.

Slike løsninger krever betydelig arbeid for butikken både ved oppstart og ved regelmessig oppdatering av produktkatalogen. Det er også svært vanskelig for en liten klesbutikk å tjene penger på tradisjonell nettbutikk på grunn av den sterke konkurransen fra de store nettaktørene. 

Retailhub tilbyr en kosteffektiv løsning tilpasset lokale klesbutikkers behov der fokus er å få kunder inn i den fysiske butikken, yte god gammeldags kundeservice, og ikke nødvendigvis etablere en ny logistikkfunksjon for landsdekkende distribusjon. Gjennom ferdige produktkataloger og automatiserte løsninger er målet at butikkeiere skal bruke minimalt med tid og kostnader for å markedsføre sitt sortiment lokalt. Kundene kan reservere varer gjennom løsningen, men henter og betaler dem i den fysiske butikken. Noen kunder ringer også butikken for spørsmål om produkter de har sett på nettstedet, men de fleste bruker nettstedet som inspirasjon for å se sortimentet før de besøker butikken. 

Retailhub har også alle typer betalingsløsninger og kan integrere med alle kassasystemer ved behov. Vår anbefaling er likevel at butikkene venter med dette til de ser at trafikkgrunnlaget er tilstede og at denne investeringen lønner seg.

Miinto.no og lignende portaler gir butikker en god mulighet til å ta del i den landsdekkende netthandelsomsetningen i Norge. Majoriteten av inntektene deres er imidlertid provisjonsbasert og de er derfor avhengig av at salget foretas gjennom deres løsning og ikke i den fysiske butikken.

Retailhub tilbyr butikkene en egen nettbutikk og tjenester for lokal markedsføring uten provisjon. Fokus er å bruke digitale kanaler til å få flere lokale kunder inn i den fysiske butikken og på den måten øke sjansen for mersalg i butikken og rekruttering av nye lojale kunder gjennom god service. Gjennom Retailhub får butikkene full effekt av den trafikken butikkene selv genererer gjennom sosiale medier, nyhetsbrev og lokal annonsering, uten å betale provisjon. 

Miinto.no og andre portaler kan være verdifulle bidrag til omsetningen i en butikk, men vår filosofi er at butikker først og fremst bør utnytte potensialet mot lokale kunder før de etablerer en logistikkfunksjon for å betjene kunder andre steder i landet. 

Facebook og Instagram er en bra måte å markedsføre hva som skjer i butikken, men du får bare vist en liten del av sortimentet i butikken via disse kanalene. Nettvante kunder blir fort skuffet og dropper butikkbesøket når de ikke kan utforske det fulle sortimentet på egenhånd. 

En Facebook-/Instagramside vil vises på Google for søk på ditt butikknavn, men du går glipp av all trafikken fra kunder som søker på dine klesmerker eller spesifikke produkter. Majoriteten av forespørslene våre kunder mottar kommer som resultat av spesifikke produktsøk på Google.

Retailhub er laget for å kreve minimalt med tid fra deg som butikkeier. 

Du trenger ikke bruke mer enn et par timer i måneden i snitt for å vedlikeholde din produktkatalog og du kan samtidig spare tid på en mer effektiv publisering på Facebook/Instagram. Alle bilder er lett tilgjengelig i vår tjeneste og du kan publisere direkte til Facebook når du ønsker. 

Et godt tips for travle butikkeiere er å utpeke en av de ansatte til å styre nettsiden og holde denne oppdatert. Dette har flere butikker gjort med stor suksess!

Du kan velge å ha en enkelt nettside som viser varene for alle butikkene, ha nettsider for hver enkelt butikk eller begge deler. 

Normalt har butikkene litt forskjellig sortiment i hver butikk. Fordelen med å ha nettside per butikk er at lokale kunder enkelt kan se varene i den butikken som ligger nærmest dem. 

En felles nettside for alle butikkene er å anbefale dersom dere satser 100% på ren netthandel. Dette gir normalt noe høyere søketrafikk fra Google på grunn av større vareutvalg og det er lettere å bygge en merkevare rundt dette. Med en felles nettside må dere imidlertid investere i dyre tekniske integrasjoner med datakassene for at kundene skal kunne se hvilke produkter som finnes i sin nærmeste butikk. En enklere løsning er å ha et eget lager for nettbutikken, men da får de fysiske butikkene nesten ingen effekt av satsingen.

Gjennom Retailhub kan du få begge deler. Hver enkelt butikk kan ha sin egen nettside som gir positive effekter for lokale kunder og lokale søk på Google. Samtidig kan dere ha en felles nettside som samler vareutvalget fra alle butikkene og gir økt totaltrafikk. Hver butikk oppdaterer kun sin egen katalog og fellesnettsiden blir automatisk oppdatert med de endringene. 

Ta kontakt for tilbud dersom du driver flere butikker

FORESPØRSLER, NETTBETALING OG INTEGRASJONER

Alle produkter har en “sjekk størrelser” knapp der kundene kan skrive ønsket størrelse og sende forespørsel til butikken. Butikken sjekker da tilgjengelige størrelser for varen og gir tilbakemelding på epost eller telefon. 

All dialog etter mottatt kundeforespørsel skjer utenom Retailhub sin tjeneste. Butikkene bruker normalt Vipps eller kontooverføring for betaling. 

Formålet er å få i gang en personlig dialog med kunden, kunne gi anbefalinger om størrelser og eventuelt vise alternativer dersom varer er utsolgt. Henting i butikk gir også muligheter for mersalg til kunde ved salg av tilbehør og anbefalinger om andre varer som passer sammen. 

Retailhub kan også tilby nettbetaling og integrasjoner med datakasse dersom det er ønskelig. 

Butikkene oppgir ulike årsaker til å velge denne løsningen, men de viktigste er:

  • Færre returer siden butikken kan snakke med kundene og sikre at størrelsen er riktig. Kundene har også færre rettigheter til retur enn ved nettsalg
  • Bedre mulighet for personlig service og mersalg
  • Noen butikker har ikke varebeholdning per størrelse lagt inn i datakassen
  • Butikken låner ut mye klær til lokale kunder og har ikke korrekt lagerbeholdning uansett
  • Lavere kostnad 
Forespørsler fungerer overraskende bra for lokale butikker. Mange kunder søker på Google etter bestemte modeller fra klesmerker og har derfor høy motivasjon til å bestille varen når de finner den.. 

Hovedeffekten av nettsiden er å få flere lokale kunder til å besøke den fysiske butikken. Erfaring hittil er at lokale kunder er jevnlig innom nettsiden for å se på utvalget, men sender sjelden forespørsler.

Mesteparten av forespørslene er fra kunder som bor andre steder i landet og finner nettsiden gjennom Google søk eller via sosiale medier. 

Antall forespørsler vil variere sterkt avhengig av hvor mye markedsføring butikken gjør, hva slags klesmerker du har, om du har herre eller dameklær og hvor stort sortiment du har på nettsiden.

Ja, vi kan lage integrasjoner med alle typer datakasser.  Dette vil medføre en ekstra kostnad for oppsett og vedlikehold.

Hver leverandør av datakasser har sin egen måte å lage integrasjoner på. Prisen vil derfor variere med system og omfang på integrasjonen. 

Ta kontakt for et pristilbud.

Ja, Retailhub kan tilby betalingsløsninger fra både Klarna og andre betalingsaktører. 

For å få utbytte av en nettbetaling må du enten manuelt oppdatere lagerbeholdningen på nett (mye arbeid) eller investere i en integrasjon med datakassen.

Ta kontakt med oss så kan vi gi tilbud på både integrasjoner og nettbetaling.

Retailhub kan tilby fraktløsninger som Bring og Postnord.  

I starten klarer imidlertid de fleste butikker seg med de manuelle løsninger fra for eksempel Bring. Mange butikker har sendt varer på kryss og tvers av landet i årevis uten noen form for automatisk frakthåndtering. 

Nettbutikker er kjent for de fleste og med lagerbeholdning synkronisert med datakasse kan kundene enkelt se om butikken har riktig størrelse tilgjengelig og handle direkte. 

For butikker som ønsker å satse aktivt på netthandel og har mye trafikk er dette en forutsetning.

Det er viktig å ha grundig kontroll på varelageret og gode beskrivelser av størrelsene for å redusere antall returer.

PRODUKTKATALOGER

Bilder og produktbeskrivelser hentes fra merkevareleverandørene nettbutikker, bildebanker og B2B nettsider.  

Vi kan hente bilder og produktbeskrivelser fra alle merker som har bilder tilgjengelig i en eller annen form.

De fleste klesmerker har nå bilder tilgjengelig og vi opplever at de kan levere bilder for en stadig større del av sortimentet.

Bilder og produktbeskrivelser hentes fra merkevareleverandørene nettbutikker, bildebanker og B2B nettsider.  

Ja, du har full tilgang til å endre produktbeskrivelser og laste opp egne bilder i tillegg. Du kan også lage egne produkter dersom dette er ønskelig. 

Dersom butikken kun bruker leverandørenes bilder trenger man ikke bruke mer enn et par timer i måneden på å holde produktkatalogen oppdatert.  Noen butikker tar egne bilder i tillegg og bruker da mer tid.

Bilder og produktbeskrivelser hentes automatisk av vårt system og som butikkeier trenger du bare å søke opp varene du har mottatt i butikken, kontrollere priser og overføre til egen nettside.

For å minimere arbeidet med produktkatalogene har alle varer som standard en enkel tekstboks der kunden kan legge inn ønsket størrelse og sende forespørsler til butikken.

Butikken har også full mulighet til å enkelt legge inn spesifikke størrelser per vare. For å spare tid har vi forhåndsdefinerte størrelsesintervaller (f.eks XS-XL eller 34-42) som lett kan endres for hver vare.  

Erfaringene er at en tekstboksen og forespørsler fungerer ganske bra. Andelen som sender forespørsler er på samme nivå som i en tradisjonell nettbutikk. Spesifikke størrelser er mest brukt for barneklær, one size, store størrelser og andre varer der størrelser er spesielt viktig. 

Vi kan også tilby integrasjoner med datakasser slik at størrelser blir automatisk oppdatert med varebeholdning.

Ingen problem. Løsningen krever ikke integrasjon med datakasse eller andre systemer for å fungere.

Det går fint. Du kan enkelt søke i hele vår produktkatalog uten ordrebekreftelsene og legge til varer til din nettside. 

Når du bestiller nye varer kan du sende disse ordrebekreftelsene til vårt system. Ordrebekreftelsene gjør at vi vet hvilke bilder vi skal lete etter hos leverandøren og kan gjøre bildene og produktene klare til du mottar varene i butikken.

Ja. Med antrekk mener vi egne bilder en modell med for eksempel jakke, genser, bukse og sko.

Modellbildet vises som hovedbilde og du kan lett legge til produktlenker for jakken, genseren,buksen og skoen på produktsiden. 

OPPSETT

Oppsett av nettsiden er gratis! 

Det er kun en fast månedlig kostnad for tjenesten. Se vår prisliste. 

Dersom du ønsker integrasjoner med datakasse og nettbetaling vil dette medføre ekstrakostnader. 

Vi anbefaler at du kjøper ditt eget domene (f.eks www.dinklesbutikk.no) og epost tilknyttet dette. Dette koster bare noen hundrelapper i året og butikken fremstår mye mer profesjonell. 

Du kan også benytte vårt domene og ha nettsiden på dinklesbutikk.retailhub.no om ønskelig. 

Vi tar oss av det meste av oppsettet, men det er noen få ting ting butikken selv må gjøre:

-Oversende liste over klesmerker og ordrebekreftelser

-Gi innspill på hvilke klesmerker og kategorier butikken ønsker på forsiden. Eventuelt oversende bilder som ønskes brukt. Dersom du ikke har bilder finner vi noen hensiktsmessige bilder. Dette kan endres i etterkant. 

-Sjekke priser og overføre varer til egen nettside

-Sette opp nettadressen (eller gi oss tilgang så fikser vi det)

Når alt er klart er det bare å markedsføre nettsiden på sosiale medier og ellers der det er naturlig.

Vi har en rekke designmaler du kan velge mellom. Dette krever imidlertid litt ekstra arbeid for oss å sette opp og vil derfor ha en liten oppstartskostnad. Ta kontakt for designalternativer og pris. 

Det er også mulig å designe din helt egen mal, men dette koster en del mer. 

Tjenesten er laget for å være så enkel som mulig å bruke og du trenger ingen tekniske kunnskaper for å benytte systemet. 

Alt av tekniske aspekter tar vi oss av slik at du trenger kun å tenke på hvilke produkter du har i butikken og sjekke prisene. 

Ved oppstart vil du få opplæring via telefon og du kan når som helst ringe eller sende epost om spørsmål underveis. 

Butikkeieren vil få tilgang til en egen administrasjonsmeny der du enkelt kan legge til, oppdatere og fjerne produkter. 

Her er også mulighet til å legge til kampanjeplakater på forsiden, publisere til Facebook og oppdatere/endre de fleste delene av nettsiden. 

Rapporter som viser antall besøkende og hvilke byer de kommer fra vises hver gang du logger inn på nettsiden. 

gJØR BEDRE INNKJØP!
200 mest populære klesmerkene i Norge

Se oversikt over de 200 klesmerkene shopperne søker mest etter på nett