Google viser frem både betalte og gratis resultater når brukere ‘Googler’ produkter.
Over sommeren har vi jobbet med å forbedre kvaliteten på data vi sender til Google slik at butikkene våre blir enda mer synlig når det søkes på Google etter butikkenes produkter. Med de siste endringene har vi fokusert på å bedre synligheten via Google Merchant Listings.
I motsetning til Google Shopping er dette klikk butikker ikke må betale Google for. Google har nylig gjort endringer hos seg som gjør at denne kanalen får stadig større trafikk. Veldig mange søk som tidligere bare hadde tekstresultater viser nå bilder av produkter direkte i søkeresultatet. Dette gir igjen butikkene våre flere muligheter til å synes på Google.
Etter endringene vi har gjort ser vi en svært positiv effekt for mange butikker. Den totale trafikken ikke-betalte produktsøk har mer enn doblet seg og for mange butikker utgjør Google Merchant Listings nå så mye som 10% av trafikken som kommer via Google annonser. Foreløpige undersøker tyder på at effekten av disse endringene er størst for butikker som annonserer gjennom oss på Google samtidig.
Vi registrerer videre at mange av våre konkurrenter ikke har tatt hensyn til de siste oppdateringene fra Google. Butikker på disse plattformene går dermed går glipp av mye trafikk.