Anne Grete startet Klara i Porsgrunn for 15 år siden. Klara selger dameklær til kvinner mellom 30 og 60 år, med fokus på kvalitet og passform. I dag driver Anne Grete hele tre Klara-butikker i Skien, Porsgrunn og Bø. Januar 2021 tok hun steget videre og åpnet nettbutikk hos Retailhub. Nettbutikken drives fra Porsgrunn og selger nå varer til hele landet.
Hva fikk deg til å åpne nettbutikk?
Jeg er i utgangspunktet veldig forkjemper av kontakt med mennesker, for meg lå det derfor ganske langt inne å starte en nettbutikk. Jeg vil helst se kunden i butikk og tror alle har godt av å treffe mennesker fysisk, møte et smil og ikke bare motta en pakke i posten. Likevel tror jeg det er viktig å henge med i samfunnet og møte kunden der de er, som nå er på nett. Mange bruker nettbutikken som et slags oppslagsverk før de kommer til den fysiske butikken. Nettbutikken kombinert med sosiale medier har vært ekstremt viktig for oss, spesielt i vanskelige tider som for eksempel da korona kom til Norge.
Hva innebærer hverdagen med nettbutikk?
Det kommer veldig an på hva man gjør det til selv, samt hvor mange ordre du har å behandle. Akkurat nå har jeg 11 ordre som må pakkes og sendes, det vil ta rundt 1 time. Når jeg får inn nye varer legger jeg dem inn i kassa, varen dukker da automatisk opp i nettbutikken med bilder og beskrivelse av produktet. Jeg ønsker at kunden skal møte Klara selv om de handler på nett, derfor bruker jeg også litt tid på at pakken skal se pen ut, blant annet med et lite kort og silkepapir. For min del handler om å legge inn litt innsats for å skape en god relasjon med kunden, både fysisk og på nett.
Anne Grete sender også ut nyhetsbrev via mailchimp hvor hun oppdaterer kundene sine på hva som skjer i butikken.
Hvorfor valgte du akkurat Retailhub?
Det som har vært avgjørende for meg er at det er rimelig, enkelt, kort vei til svar, og selvfølgelig at varene automatisk oppdateres med bilder og tekst i nettbutikken. Sistnevnte har jeg ikke sett hos noen andre nettbutikkløsninger så det synes jeg er helt genialt! I tillegg til dette synes jeg Retailhub er flinke til å hjelpe på en måte som gjør at man ikke føler seg dum. Jeg er ikke spesielt flink teknisk så kundeservice har vært svært viktig for meg, spesielt i oppstartsfasen da ting føltes litt ekstra vanskelig. Jeg opplever også at Retailhub alltid jobber for å utvikle seg noe jeg ser på som veldig positivt.
Bruker dere sosiale medier i tillegg til nettbutikk?
Absolutt! Nyhetsbrev og sosiale medier blir en konstant påminnelse om nettbutikken. Vi ser tydelige at kundene benytter seg av sosiale medier før de handler i nettbutikken. Produktene jeg publiserer på sosiale medier er ofte de mest solgte i nettbutikken dagen etter. Jeg tror Facebook og Instagram er alfa omega for nettbutikken. Klarer man å benytte seg av markedsføring på tvers av de ulike plattformene på denne måten, tror jeg man vil ha god nytte av å ha en nettbutikk.
Hva ville du sagt til andre som vurderer å åpne nettbutikk?
Slik som verden fungerer i dag, tenker jeg faktisk at man må ha nettbutikk for å henge med på utviklingen. Jeg tror det er kjempe viktig at kunden kan finne deg på nett. Det en enkel måte å øke omsetningen på med få kostnader, spesielt hvis du benytter deg av en såpass enkel nettbutikkløsning som Retailhub. Mesteparten av arbeidet med nettbutikken gjør jeg mellom kundene og når jeg likevel er på jobb. Nettbutikken gjør at jeg får utnyttet tiden jeg er på jobb på en mer fornuftig måte!
Dette er håndterbart for alle og noe jeg varmt kan anbefale videre.
KLARA.NO
Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her.