fbpx

Henrik åpnet nettbutikk for 4 år siden- nå deler han sine erfaringer.

 

Henrik Hetland driver butikken «Endre» i Egersund sentrum. Butikken har syv ansatte og selger moteriktige klær til både dame og herre. For rundt to år siden bestemte Henrik seg for å ta skrittet videre ved å starte nettbutikk hos Retailhub, et valg som har vist seg å være veldig riktig. I dag ønsker han å dele egne erfaringer med andre butikkeiere i samme situasjon.  

Hva fikk deg til å åpne nettbutikk? 
 — Jeg mener det er viktig å være synlig på nett for å vise kundene våre at vi henger med i tiden. Vi selger mye klær til unge voksne, som i disse dager ofte starter handleturen sin på nett. Vi ser at netthandel tross alt bare blir mer og mer populært- også i sosiale medier i form av for eksempel instagram-shopping. Jeg tror det er viktig å være tilstede på de plattformene folk faktisk benytter seg av. På det grunnlaget valgte vi å åpne nettbutikk. 

Hva innebærer hverdagen med nettbutikk? 
– Så fort vi får inn nye varer, sjekker vi hvilke bilder som er tilgjengelige på Retailhub. Dette gjør vi for å få publisert dem i nettbutikken så fort som mulig. Hvor mye tid vi bruker på ordre varierer selvfølgelig, men vi behandler i gjennomsnitt 5 ordre per dag (man-lørdag). Rekorden er 10 ordre på samme dag. Sammenlagt bruker vi kanskje 1-2 timer per dag på nettbutikken, alt etter hvor mye kundekontakt det er og hvor mye varer vi har fått inn. 

Endre selger klær til både dame og herre, og fører merker som Jack & Jones, Levi`s, Tommy Hilfiger, Vero Moda og Sisters Point. Butikken har totalt 7 deltidsansatte og 3 personer i hundre prosent stilling. Det siste året har nettbutikken solgt for ca 100.000 kr per måned, dette utgjør omtrent 10% av totalomsetningen i butikk. Snitt ordre i nettbutikken er 770 kroner. 

Nettbutikken til Endre Egersund kan du finne ved å klikke her. 


Hvordan går man frem? Og hva bør man tenke på?

– Da jeg først bestemte meg for å åpne nettbutikk var det viktig for meg å kunne teste ut alternative løsninger i forkant. Det er kjipt å betale i dyre dommer for noe som ikke er som du trodde det skulle være. Jeg ville også at løsningen skulle være enkel, tidsbesparende og noe jeg kunne starte med uten å måtte ansette nye folk, bruke masse ekstra tid, eller investere store summer. Jeg tror det er viktig å tenke igjennom hvor mye tid, energi og penger man ønsker å legge i prosjektet før man eventuelt velger å starte opp en nettbutikk. Det handler om å finne en løsning som fungerer for deg og din situasjon. 


Hvorfor valgte du akkurat Retailhub?

 – I starten snakket jeg med andre som driver egen nettbutikk og gjør hele jobben selv. Da jeg forstod hvor mye arbeid som ligger bak en sånn prossess, kom jeg frem til at jeg ønsket å teste ut Retailhub. Her fikk vi hele nettbutikken satt opp for oss- i tillegg ligger alt av bilde-og tekstmateriale klart, slik at vi slipper å bruke tid på å skrive produktinformasjon og finne bilder til alle produktene vi får inn i butikken, noe som for oss er ekstremt tidsbesparende. I tillegg får vi alltid den hjelpen vi trenger, når vi trenger den. Som sagt fikk vi også teste systemet i forkant, for å se hvor enkelt det var å bruke. Det er også grunnen til hvorfor jeg anbefaler denne løsningen videre til andre butikker i dag. Her vet du hva du sier ja til, før du sier ja. 

Henrik mener nettbutikken er en viktig del av selve markedsføringen til butikken per dags dato. Han forteller at kundene ofte benytter seg av nettsiden før de kommer i butikk. Videre henviser han til positive tilbakemeldinger fra kunder som forteller om produkter de har funnet i nettbutikken eller på sosiale medier, og som de nå ønsker å prøve. Nettbutikken Endre Egersund skal være et sted hvor folk kan holde seg oppdatert på nye varer, benytte seg av klikk-og-hent, la seg inspirere, og følge med på hva som skjer i den fysiske butikken. 


Bruker dere sosiale medier i tillegg til nettbutikk?
 
 – Ja, det gjør vi. Vi bruker både Facebook og Instagram! Retailhub jobber med å gjøre oss synlige på nett, noe som også var mye av grunnen til hvorfor vi valgte nettopp denne løsningen. 

Med instagram-shopping og Retailhubs katalog kan du enkelt legge til lenker til produktene du publiserer på Instagram. Ved å klikke her kan kundene utforske produktet videre i din nettbutikk. 

Instagramprofilen til Endre Egersund finner du her. 

Hva ville du sagt til andre som vurderer å åpne nettbutikk?
– Prøv det ut. Finn en tjeneste du ønsker å teste- og som du enkelt kan teste uten å binde deg til noe! Ønsker du å være med videre i utviklingen, tror jeg som sagt det er viktig å henge med i tiden. Selv om jeg ikke tror på den såkalte «butikkdøden», tror jeg derimot nettbutikken er kommet for å bli. Basert på egne erfaringer ville jeg anbefalt å sjekke ut Retailhub. De henger med på utviklingen, og oppdaterer og forbedrer systemene hele veien. Spør du meg, er dette en enkel nettbutikkløsning som gjør deg synlig på nett- uten at det går utover den fysiske butikken. 

Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her. 

Retailhub - Utstillingsvindu

Motta oppdateringer fra Retailhub

I våre nyhetsbrev vil du få produktoppdateringer og tips om netthandel og digital markedsføring tilpasset lokale butikkers behov.

(vi sender maksimalt to eposter per måned. Du kan når som helst melde av nyhetsbrevet.)

Last ned vår guide til lønnsom netthandel for fysiske butikker

Lær hva du må gjøre for å lykkes med netthandel for din fysiske butikk