Nå kjøpsklare kunder med google shopping annonser

Med Google Shopping annonser kan du vise varene dine i samme kanaler som de store nettbutikkene. Vær tilstede når kundene søker etter akkurat dine merker og produkter, og opplev økt omsetning og høy avkastning i løpet av kort tid. 

Google Shopping annonser er bildeannonsene som vises øverst på Google søk.

Bruken av bilder gir klart mer salg enn de tradisjonelle tekstannonsene på Google, og Google Shopping er en av de mest effektive markedsføringskanalene tilgjengelig for nettbutikker.

Annonsene lages automatisk basert på den produktinformasjonen Retailhub sender til Google. 1000 ulike produkter gir altså 1000 ulike annonser, helt uten at butikken selv behøver å gjøre noe som helst. 

Til forskjell fra tradisjonelle annonser i aviser og andre nettsteder er Google Shopping en annonsetype som bør kjøres kontinuerlig slik at annonsene er klare når kundene søker etter dine varer.

 

google illustrasjon2-03

retailhub har opptil 20% lavere kostnad på google shopping

Retailhub er godkjent av Google som en såkalt Comparison Shopping Service (CSS) tilbyder i Norge. Dette betyr at våre butikker unngår en 20% avgift som Google pålegger sine andre kunder. 

google illustrasjon retailhub2-01

Dersom din butikk bruker 1000 kroner per måned for å oppnå 7700 kroner i salg hos Google, vil den gjennom Retailhub bare benytte 800 kroner per måned for å oppnå samme resultater.

Nederst på annonsene vises hvilken CSS som benyttes. Står det “Fra Google” er det Google sin egen CSS som benyttes. Store aktører som Zalando, Nelly og andre benytter alltid en CSS for å få denne rabatten, men denne muligheten er ikke lett tilgjengelig for andre aktører. På annonser gjennom Retailhub vil det stå “Fra Retailhub” som illustrert  

Bakgrunnen for denne prisdifferansen mellom Google og andre CSSer, er en EU dom fra 2017 der Google fikk en bot på 2.4 milliarder euro. Google måtte etter dette åpne sine shoppingannonser for andre tilbydere av prissammenligningstjenester. Retailhubs portal www.brandsonly.no er en slik prissammenligningstjeneste.

 

Retailhubs kunder har over 10x i gjennomsnittlig avkastning

Butikker som følger våre anbefalinger har generert over 10 000 kroner i salg per tusenlapp i annonsekostnader de siste seks måneder. 

Grafen viser avkastning på Google Shopping annonser fra oktober 2021 til april 2022 for 10 av våre butikker.

Google kan måle hvor mye salg annonsene generer. Avkastningen måles som inntekt/kostnad (også kalt ROAS eller ROI). 

En 10x avkastning vil si at butikken generer 10 000 kroner i salg per tusenlapp i annonser. 

Når kampanjen startes setter butikken en maksgrense/budsjett per dag, og annonsebeløpet vil aldri overstige dette. 

De fleste av våre butikker begynner med 100 kroner per dag som maksgrense og vil med dette kunne oppnå over 30 000 i måneden i salg fra Google annonsene. Deretter økes maksgrensen etter hvert som en ser at kampanjen går bra og får tilstrekkelig avkastning.

Det tar normalt noen måneder før avkastningen stabiliserer seg.

 

PRODUKTINFORMASJONEN ER HEMMELIGHETEN BAK HØY AVKASTNING​

Det er produktnavnet og den informasjon som sendes til Google i produktfeeden som avgjør avkastningen din. En optimalisert produktfeed gir betydelig bedre avkastning enn en “standard” produktfeed. 

Vi opplever jevnlig at butikker fra andre nettbutikkplattformer som har prøvd Google Shopping annonser tidligere ikke har vært i nærheten av de resultatene Retailhubs butikker oppnår. 

Dette skyldes ofte at butikkene bruker leverandørenes standard på produktnavn, slik de er lagt inn i datakassen, uten å gjøre andre feed forbedringer.

En optimalisert produktfeed fra Retailhub vil levere langt høyere avkastning enn en slik standard produktfeed. 

Generelt er det slik at avkastningen på Google Shopping reduseres gradvis etter hvert som inntektene øker. Dette kan butikken selv kontrollere ved å endre maksgrensen/dagsbudsjettet.

Google begynner alltid å vise annonsene for kunder med høyest sannsynlighet for kjøp. For å øke salgsinntektene ytterligere må annonsene også vises for potensielle kunder med lavere sannsynlighet for kjøp. Dermed gå avkastningen ned ved høyere volumer.

For å sikre en minimumsavkastning setter vi alltid opp et såkalt ROAS mål på våre kampanjer, på for eksempel 10x. Det gjør at Google over en 30 dagers periode vil sikre at avkastningen ikke faller under det. Er målet satt for høyt vil imidlertid omsetningen bli redusert.

Effekten sees normalt etter 6-12 uker

Alle våre butikker som har begynt å følge våre anbefalinger rundt produktnavn, kategorier
 og oppsett, har opplevd økt avkastning etter kort tid. 

Eksempel på avkastningsutvikling ny butikk:

Grafen viser avkastningsutviklingen per måned for en butikk, som byttet fra en annen nettbutikkplattform til Retailhub i oktober 2021. I februar/mars 2022 fikk butikken en avkastning på 15x, det vil si at shopping annonsene genererte 15 000 kroner i salg per 1000 kroner i annonsekostnad. 

I overgangen fra gammel nettbutikkplattform til Retailhub var ingen av produktnavnene, kategoriene eller fargene optimalisert for Google Shopping. Resultatene var da tilsvarende svake. Butikken jobbet deretter med å forbedre produktnavnene etter rådene våre og resultatene kunne sees allerede etter 1-2 måneder.