fbpx

-Nettbutikken har både bidratt til salg og mer trafikk i fysisk butikk

Freequent-butikkene på Triaden og Sørlandet har samkjørt nettbutikk og sosiale medier for å øke omsetningen. Butikkene selger ulike danske merker, med Freequent som det mest solgte. Her retter de seg mot kvinner i alderen 30-50 år, i en prisklasse som kategoriseres med «luxury for less». Freequent Triaden og Sørlandet ble Retailhub-kunde for et snaut år siden, og vi har tatt en prat med Christian, som blant annet er medeier i Freequent-butikkene på Grimstad, Kristiansand og Triaden.

Slipper unødvendig slit og tidsfordriv

«Jeg mener at det er nødvendig å ha et digitalt utsalgssted i den moderne verden. Dette er viktig med tanke på sosiale medier, for å drive omsetning og fordi kunder i fysisk butikk starter kundereisen online. Det er med andre ord helt avgjørende for å drive fornuftig butikkdrift i vår tid» forteller Christian. Da Freequent skulle etablere nettbutikk lette Christian rundt etter ulike nettsideleverandører. Når han kom over Retailhub var det funksjonene automatiske produktbeskrivelser og produktbilder som først vekket interesse. I andre sammenhenger har han tidligere hatt nettbutikk, og da var dette en svært tidkrevende prosess å fikse manuelt. Freequent på Triaden og Sørlandet har en stor varekatalog, og dette gjør at manuell innlegging blir svært tidkrevende. Dersom Freequent skulle gjort jobben manuelt ville det ha krevt en ekstra ansatt for å styre.

Forberedte kunder og god støtte

«Vi merker klart at folk er i nettbutikken før de kommer og handler» sier Christian. De ulike Freequent-butikkene er svært aktive på sosiale medier, og her linker de alltid til varer i nettbutikken. Dette fører til at kunder møter opp forberedt i de fysiske butikkene og allerede vet hva de skal ha. «Det er utrolig viktig for oss å skille oss ut samt at folk skal finne oss, og dette er noe som sosiale medier er veldig viktig for at skal skje» utdyper han. Et annet viktig verktøy for Freequent er Google Ads. Her uttrykker han at det har vært veldig greit å få dette i gang ettersom at Retailhub har stått for oppsettet. Butikkens oppgaver blir kun å sette dagsbudsjettet, hvor de etter oppstart har sett en jevn og kontinuerlig vekst. «Det fungerer veldig fint, og for hver dag som går blir det bedre» forklarer Christian.

Realistiske forhåpninger med langsiktig vekst

På spørsmålet om hva han vil gi butikker som vurderer å starte nettbutikk tips om så presiserer Christian viktigheten av å være realistisk. «Du må se an butikken din sin størrelse og hvor mye kostnader du ønsker å legge inn i det. Hvis du starter enkelt så er det lettere å oppskalere fremfor å ta det andre veien. Omsetningen vil øke gradvis så her bør man bare være realistisk. For oss har det fungert godt å bruke sosiale medier aktivt ved siden av nettbutikken siden en del av de besøkende fra eksempelvis Instagram også besøker nettbutikken» forteller han.

Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her. 

Retailhub - Utstillingsvindu

Motta oppdateringer fra Retailhub

I våre nyhetsbrev vil du få produktoppdateringer og tips om netthandel og digital markedsføring tilpasset lokale butikkers behov.

(vi sender maksimalt to eposter per måned. Du kan når som helst melde av nyhetsbrevet.)

Last ned vår guide til lønnsom netthandel for fysiske butikker

Lær hva du må gjøre for å lykkes med netthandel for din fysiske butikk