– Det krever tid, tålmodighet og kontinuitet, men når resultatene kommer er alt verdt det.

I 2005 startet Britt Nina butikken Britt-Ninas, en klesbutikk for damer i alderen 25 år og oppover. Butikken ligger i Mosjøen og fører merker som Frank Lyman, Monari og Sandgaard. Da koronapandemien traff Norge forstod Britt Nina viktigheten av å ha en nettbutikk. April 2020 åpnet hun Brittninas.no via Retailhub. 

Hvordan opplever du å jobbe med Retailhub? 
Personlig har jeg utelukkende positive ting å si om det arbeidsforholdet. Jeg får alltid den hjelpen jeg trenger, i tillegg til at jeg som kunde får være med på utviklingen og kan komme med råd, tips og tilbakemeldinger på ting jeg mener bør endres eller gjøres noe med. Det synes jeg er veldig fint. Jeg har vært med helt siden starten og kan trygt si at selskapet utvikles, forbedres og yter en kundeservice som ikke ligner noe jeg har opplevd tidligere. Når du satser såpass mye, både tid og penger, er det viktig å føle man blir tatt på alvor. Det har jeg virkelig følt hos Retailhub. 

Hva er målet ditt med nettbutikken? 
Målet mitt er å ansette noen som kan drive nettbutikken på heltid. Noen som kan ta bilder, publisere, redigere, skrive, sende pakker og ta returer. Spørsmålet er hvor mye tid du ønsker å investere. For min del har det vært ekstremt viktig å gi det tid og stole på at Retailhub vet hva de gjør. Det er ikke bare å starte en nettbutikk og forvente at pengene skal suse inn på konto, det krever arbeid, tålmodighet og kontinuitet. 

Da Britt Nina bestemte seg for å åpne nettbutikk hadde hun null erfaring og lite kjennskap til IT. Dette var også den største grunnen til hvorfor hun ikke hadde startet nettbutikk tidligere. Etter en lang periode med tvil i forhold til om dette kom til å lønne seg, har nettbutikkens omsetning de siste månedene økt betydelig. Britt Ninas har i løpet av den siste måneden hatt en omsetning på hele 67 000 kr. Årsaken til veksten er at hun nå benytter mer norske produktnavn på varene i nettbutikken og har fått flere varer på nett. I følge Retailhub gir engelske produktnavn liten effekt på Google. 

 Foto: Tor Martin Leines Nordaasgen.

Vurderte du noen gang å gi opp underveis? 
Ja, mange ganger. I starten spesielt, da kostnadene var høyere enn det vi fikk igjen. Jeg bestemte meg for å gi det ett år og ta de kostnadene som var nødvendige i følge Retailhub. Dette var også midt i korona noe som gjorde alt vanskeligere og hakket mer skummelt økonomisk. Heldigvis fikk jeg god støtte og råd av Retailhub underveis i prosessen. Sammen ble vi enige om å kjempe oss igjennom, noe jeg er ekstremt glad for i dag. 

Hvor viktig er nettbutikken for selve butikken?
Kundene i nærområdet bruker nettbutikken før de kommer for å handle. Vi får ofte høre at kundene har sett noe vi har lagt ut på sosiale medier, klikket seg inn på nettbutikken for å se nærmere på plagget og ender til slutt opp med å besøke fysisk butikk for å prøve og eventuelt kjøpe. Nettbutikken har også gjort at vi har fått en større kundebase andre steder i landet, blant annet i Sør-Norge. Turister som besøker Mosjøen blir ofte veldig glade når de hører at vi har en nettbutikk de kan besøke når de kommer hjem. Nettbutikken gjør oss rett og slett mer tilgjengelige, og gjør at vi når ut til potensielle kunder som ikke har muligheten til å besøke oss i Mosjøen. 

Hvordan bruker dere sosiale medier? 
Vi bruker både Instagram, instagram-shopping og facebook i markedsføringen av butikken. Dette merker vi øker salget, både i fysisk butikk og i nettbutikk. Dette har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på fra kunder og er noe vi kommer til å jobbe mer med fremover.  

Hva ville du sagt til en som vurderer å starte nettbutikk? 
Du må ikke forvente at omsetningen skal gå rett til himmels med en gang. Dette er et prosjekt som må bygges opp over tid. Jeg var veldig utålmodig i starten og ville gjerne at ting skulle skje så fort som mulig, gjerne i går. Du må også tørre å satse litt og ikke la frykten for å mislykkes stoppe deg. Det kan føles komplisert og vanskelig i starten, men som jeg pleier å si: “Roma ble ikke bygd på en dag”, det gjør heller ikke en nettbutikk. Retailhub hjalp meg med alt jeg lurte på, fra oppstart til den dag i dag. Vi har selvfølgelig mindre kontakt idag, men skulle det være noe er de bare en telefonsamtale unna. Og helt til slutt: Får jeg det til, får alle det til.


 

BRITTNINAS.NO

Ønsker du å lese mer om Retailhubs nettbutikkløsning? Klikk her. 

Retailhub - Utstillingsvindu

Motta oppdateringer fra Retailhub

I våre nyhetsbrev vil du få produktoppdateringer og tips om netthandel og digital markedsføring tilpasset lokale butikkers behov.

(vi sender maksimalt to eposter per måned)