De 50 raskest voksende profilene på INSTAGRAM og FACEBOOK

Tabellen nedenfor viser en oversikt over de 50 raskest voksende sidene på Instagram og Facebook i perioden april til mai 2025.

Vi har tatt en nærmere titt på hvilke lokale, fysiske butikker som har hatt størst vekst – og det er noen tydelige mønstre som går igjen blant sidene som vokser mest.

Fellestrekk blant vekstvinnerne🚀

Butikker som har opplevd størst økning i følgertall har typisk gjort én eller flere av følgende:

🎯 Kjørt engasjerende konkurranser med lav terskel for deltakelse

📆 Postet regelmessig og variert kvalitetsinnhold – gjerne med innblikk i butikken, nyheter og kampanjer

💰 Brukt boosting (betalt annonsering) 

Særlig konkurranser har hatt en tydelig effekt: De fleste toppsidene har hatt bratte vekstkurver rett etter konkurranser. Her er det ikke nødvendigvis størrelsen på premien som avgjør – både små og store premier har skapt stort engasjement når de er godt kommunisert og relevante for målgruppen.

#ProfilFølgereVekstrate
1 Centrum Sko & Klær11 19216.6%
2 Marianne S17 28215.9%
3 Pers Garage Larvik6 24114.8%
4 Frost Røros5 95014.7%
5 Valentino Lyngdal2 56912.3%
6 CAOZ13 22111.6%
7 DIXI Sandefjord2 31111.3%
8 Tønnesen 193710 44510.8%
9 Kompanii3 27110.2%
10 DENIM Studio Mosjøen5 96910.1%
11 Image kristiansand5 2938.8%
12 Trendhuset Jans Klær2 6178.8%
13 Pepita AS5 8268.7%
14 Centrum Sko13 9278.6%
15 Andenes Herreekvipering26 8158.0%
16 Mathea 5 0637.8%
17 Swah11 8717.6%
18 KOKOlillehammer2 0247.5%
19 Mostue13 2597.5%
20 Stellashop ★13 3767.2%
21 KRIZ ME ZANZ3 1297.2%
22 BRUSTADSHOP.NO12 8426.9%
23 Philippa5 1056.5%
24 Stil Lagunen8 8116.4%
25 CASA BLANCA – Fashionstore5 0715.9%
26 Jentene på Kaffe As17 7005.8%
27 DEG&MEG16 5525.7%
28 Modena – KLESBUTIKK8 7255.5%
29 La Scarpa2 0335.5%
30 “Deg & Meg”7 3635.3%
31 MOTEKROKEN AS3 4495.1%
32 You&Me2 1795.0%
33 Bærre Lækkert11 6434.7%
34 Modena – Nye Modena5 6134.7%
35 Image28 5174.7%
36 HerreGalleriet5 4274.5%
37 KLARA TØNSBERG4 3064.3%
38 Z A N T4 4664.1%
39 Sans Mote – Sandnes3 7393.9%
40 You & I30 0903.9%
41 Bla Bla Amanda3 0503.8%
42 STUDIO SOMMERFELDT29 8653.7%
43 Helt Dilla17 8203.7%
44 JOBB OG FRITID AS5 7253.7%
45 SEVEN TØNSBERG18 7603.7%
46 Under Tøyet4 6763.6%
47 BB mote7 2283.6%
48 Lille Røffe, klær-farger-stil5 5423.5%
49 Anni&Co7 3563.5%
50 Frost Røros3 8293.4%

Veksttall i perioden april og mai 2025

Instagram vs. Facebook – er det egentlig noen forskjell?🔍

Man skulle kanskje tro at veksten skjer på ulike måter på Instagram og Facebook – men når vi analyserer de 50 mest voksende fysiske butikkene i perioden April til Mai 2025, ser vi færre forskjeller enn forventet.

📊 Både på Facebook og Instagram:

  • Konkurranser gir raske hopp i følgertall

  • Jevnlig og relevant innhold gir stabil vekst over tid

  • Engasjement og deling er nøkkelfaktorer, uansett plattform

Det betyr at begge plattformer fungerer altså godt for synlighet – så lenge de brukes aktivt og strategisk. Valg av plattform handler derfor mer om hvem du vil nå, enn hvordan veksten skjer:
Ifølge SSB er Instagram mest populært blant unge i alderen 18–29 år, mens Facebook brukes mest av dem over 35. Skal du nå yngre målgrupper, er Instagram ofte mer effektiv – mens Facebook fungerer best for et voksent og bredere publikum. 

📈 Samtidig ser vi april og mail en tydeligere vekst på Instagram enn på Facebook. Dette kan være et tegn på at yngre målgrupper blir stadig viktigere for fysisk handel, eller at innholdsformatene på Instagram – som Reels og Stories – i større grad engasjerer og konverterer.

To typer vekst📈

Vi kan skille mellom to typiske vekstmønstre:

  1. Jevn og stabil vekst – hos butikker som poster jevnlig, med fokus på kvalitetsinnhold og relevans. Dette er typisk bærekraftig og gir god lojalitet over tid.

  2. Bratt og ujevn vekst – drevet av konkurranser, kampanjer og boostede innlegg. Dette gir raske resultater, men krever at man følger opp for å holde på følgerne.

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev med konkrete tips om hva som fungerer på sosiale medier og innsikt for din fysiske butikk

I nyhetsbrevet vil du kunne lese om

Fyll inn:

(vi sender maksimalt 1-4 eposter per måned. Du kan når som helst melde av nyhetsbrevet.)

Last ned vår guide til lønnsom netthandel for fysiske butikker

Lær hva du må gjøre for å lykkes med netthandel for din fysiske butikk