Økende antall lokale søk gjør at butikker og tjenestesteder som ikke er på nett sakte men sikkert vil tape omsetning til fordel for konkurrentene.
Mobilen har forlengst passert PC som den mest brukte internettplattformen. Dette har igjen innvirkning på hvordan forbrukere søker og finner informasjon. Mobilen er med stort sett hele tiden når kundene er ute av huset og de bruker den stadig oftere til å finne informasjon om steder, butikker og tjenester rundt dem.
Google publiserte for en stund tilbake tall som illustrerer dette:
- 30% av alle mobile søk er relatert til lokasjon. Kundene er på farten hele tiden og de bruker den aktivt til å finne informasjon om steder og butikker de ønsker å vite mer om
- 76% av dem som søker etter varer eller tjenester i nærheten besøker butikken/stedet i løpet av en dag
- Av de som besøker det fysiske utsalgsstedet foretar hele 28% et kjøp
Etterhvert som kundene blir vant til å finne oppdatert lokal informasjon på nett vil de butikker og tjenestesteder som ikke er på nett gradvis gå glipp av denne kundetrafikken.