Kleskundene ønsker å finne inspirasjon på nett og kjøpe i butikk


Kleskunder på nett

Internett har endret folks handlemønster på en dramatisk måte. Mens kundene tidligere gikk fra butikk til butikk i handlegatene for å finne nye klær, søker nå stadig flere inspirasjon for sine kleskjøp på Internett.  De fleste lokale klesbutikker er dessverre i svært liten grad tilstede i digitale medier, og det er stort sett umulig for en potensiell kunde å se hvilke kjoler eller bukser som er til salgs i nærheten ved å søke på nett eller besøke sine lokale klesbutikker på nett.

Svært mange av dem som søker inspirasjon på nett i dag hadde imidlertid foretrukket å kjøpe sine produkter i en lokal fysisk butikk dersom det var mulig

Showrooming har begrenset omfang

Lokale klesbutikker har siden nettbutikkenes inntok alltid vært bekymret for såkalt “showrooming”. Det vil si at kunder går i de fysiske butikkene for å se på og prøve klærne, men går på nett for å kjøpe dem til en lavere pris. Undersøkelser fra Virke i Norge og Postnord i Sverige viser imidlertid at andelen av kleshandlerne som har foretatt “showrooming” i løpet av de siste månedene bare er rundt 4-6% i Norge og Sverige.

Dette bekreftes av tilsvarende undersøkelser i 12 ulike land, gjennomført av konsulentselskapet PWC, der bare 2 – 6% av forbrukerne regelmessig benytter seg av “showrooming” ved kjøp av klær og sko.

For en butikkeier kan nok  selv et begrenset omfang være utfordrende nok, men showrooming er altså ikke den avgjørende trusselen mot lokale klesbutikkers salg som det ofte blir fremstilt som i media.

Webrooming er muligheten for lokale klesbutikker

Webrooming er imidlertid et mye mer interessant konsept for lokale klesbutiker. Dette begrepet brukes om de forbrukerne som foretrekker å finne inspirasjon på nett, men foretar det faktiske kjøpet i en fysisk butikk. Hele 16% av kleskjøperer har dette som sin foretrukne kanal viser PWCs globale undersøkelse.

Webrooming forutsetter imidlertid at de lokale klesbutikkene faktisk har produkter å vise frem på sin nettside. I USA og Storbritannia, to av landene med flest fysiske butikker på nett, foretrekker hele 23% av forbrukerne å finne inspirasjon på nett og handle i fysisk butikk. Dette er 6-7 ganger større enn omfanget av showrooming i disse landene.

I Norge og Sverige har svært få lokale klesbutikker etablert seg på nett, så omfanget av webrooming innen klær og sko er naturlig nok mindre enn i USA og Storbritannia. Sammenligner vi med elektronikkbransjen, som har vært på nett i mange år, foretrekker hele 16% av forbrukerne å se produktene på nett først og deretter handle dem i den fysiske butikken. Dette er nesten fem ganger antallet som foretrekker showrooming av elektronikk.

Frem til nå har det vært mange hindringer på veien

Hvis dette er så enkelt, hvorfor etablerer ikke flere klesbutikker et nettsted og viser frem sine varer der?

Høye kostnader med å etablere og drifte en nettbutikk på egen hånd og skuffende nettsalg for klesbutikker har  skremt mange butikkeiere fra å prøve.

Fokus hos dem som har etablert nettbutikk har imidlertid vært å å konkurrere med de store internasjonale nettaktørene istedenfor å drive kunder til sin fysiske butikk. De har gjerne vist bare en liten del av sitt sortiment på nett og det er vanskelig å se hvilke varer som er tilgjengelig i hvilke butikker. Eventuell annonsering har stort sett fokusert rundt søkemotorannonsering istedenfor å promotere sin fysiske butikk til kunder i nærområdet.

Lokale klesbutikker bør istedenfor benytte det store utvalget av digitale kanaler som nå eksisterer til å vise frem sine varer til både eksisterende og nye kunder i nærområdet.

Related Posts

Leave Your Comment